Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Telefonsluse får has på ventetiden

Skadestuen Århus Sygehus, Skadestuen (KH) En time på skadestuen en søndag eftermiddag. 16052009 Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

Telefonsluse får has på ventetiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 2003 vænnede det gamle Århus Amt folk til at ringe, før de tog på skadestuen. I dag venter 95 procent mindre end to timer på behandling.

I hovedstaden risikerer man at sidde i 10-12 timer på skadestuen med betændte sår, brækkede knogler eller andet, der kræver lægebehandling.

En situation man i Aarhus skal være mere end almindeligt uheldig for at komme i.

I Aarhus er 94 procent af dem, der søger skadestue, i behandling inden to timer efter ankomsten.

80 procent venter ikke længere end en time. Og 21 procent kommer i behandling sekunder efter, at de er trådt ind på skadestuen på det gamle kommunehospital på Nørrebrogade.

En slående modsætning til det billede, Berlingske har brugt ugens første dage på at tegne af ventetiderne i Region Hovedstaden.

Tag for eksempel Preben Joffe - godt nok uddannet læge - der efter seks timers ventetid tog sagen samt nål og tråd i egen hånd. Midt på skadestuen på Bispebjerg Hospital syede han en dyb flænge i sin 87-årige mors pande. Selv om han ikke havde syet sår sammen i mange, mange år.

At det - bank under bordet - ikke kan gå så galt i Aarhus, det skyldes noget så simpelt som en telefon. Og nogle sygeplejersker, uddannet til at bruge den. Behandlingerne kan simpelthen planlægges.

I 2003 indførte det gamle Århus Amt en telefonsluse på sine skadestuer. Den er siden 1. juni udvidet til også at omfatte Horsens Sygehus' optageområde i det gamle Vejle Amt.

I dag modtager skadestuevisitationen, som den hedder, næsten 80.000 opkald om året.

»Vi mener, at det er et godt tilbud om råd og vejledning om egenbehandling og egenomsorg, når man er kommet til skade,« siger overlæge og chef for skadestuen, Bent Erling Lindblad.

Sygeplejerskerne kan over telefonen give råd om, hvordan smerter lindres, inden man kommer under behandling. De kan også vejlede, så man slet ikke behøver at opsøge skadestuen. Eller vurdere, at problemet bedst løses af patientens egen læge.

»Vi vurderer, hvor alvorlig en skade, der er tale om. Og den dag, vi står med to trafikulykker og tre svære medicinske tilfælde, så må små-tilskadekomster vente. Vi prioriterer en finger, det gør ondt i, lavere end et blødende pulsåresår,« siger Bent Erling Lindblad e1207