Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tillidsmanden og skandalechefen

Fællestillidsrepræsentant Ivan Krag Møller - til højre på billedet - gik ikke til direktøren med belastende viden om Claus Pedersen, han fik af medarbejdere. Han gik efter råd fra sin fagforening i stedet til Claus Pedersen, som han også fortalte, hvem han havde sin viden fra. Foto: Axel Schütt

Tillidsmanden og skandalechefen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fællestillidsrepræsentant i Natur og Vejservice afviser, at han har dolket kollegaer, der gik til ham med kritisbale forhold omkring den bortviste topchef, i ryggen. Han erkender, at han gav deres navne videre til ledelsen, der havde en høj stjerne hos tillidsrepræsentanterne - til de lidt for sent blev klogere.

AARHUS: Chefen, Claus Pedersen, er bortvist. Direktøren er fyret, der er delt påtaler og advarsler ud til en række ledende medarbejdere, og Natur og Vejservice skal reorganiseres.

Der er vendt op og ned på rigtig mange ting, efter at avisen i slutningen af oktober 2016 begyndte at skrive om skandalechefen og forholdene i hans afdelinger.

Ivan Krag Møller er fællestillidsrepræsentant for 225 3F'ere hos Natur og Vejservice. Han og fagforeningen - 3F Rymarken - stod i starten totalt bag Claus Pedersen.

Efter bekymring: Det bliver alligevel ikke KL, der skal undersøge fyringssager

Gamle historier

28. oktober 2016 - efter at avisen i tre dage har skrevet om usædvanlige og kritisable forhold under Claus Pedersens ledelse - blev tillidsrepræsentanterne i Natur og Vejservice af direktør Erik Jespersen bedt om at give deres vurdering af artiklerne - og af Claus Pedersen.

I en svarmail til direktøren, som avisen har set, bakker Ivan Krag Møller på tillidsrepræsentanternes vegne fuldt og helt op om Claus Pedersen og skriver, at hvad der har stået i avisen er gamle historier, som er velkendte, og som der for længst er handlet på.

Hos 3F lyder der lignende toner, da gruppeformand for den offentlige gruppe, Lone Skov Hansen, i medlemsbladet Træfferen i december 2016 skriver om sagen - efter at Claus Pedersen er blevet fyret.

Det er "gamle nyheder, som man har kendt helt op i den øverste ledelse", det er historier, der "har været med til at sværte en ellers god arbejdsplads til", skriver gruppeformanden, der "vælger at tro på, at hensigten med artikelserien ikke har været at ødelægge arbejdspladsen og det gode arbejdsmiljø, de har".

Trivslen helt i top

Om brevet til Erik Jespersen siger Ivan Krag Møller i dag, at det er skrevet på baggrund af, hvad de vidste på det tidspunkt.

Trivslen er i top, skriver du. Hverken trivselsmålingen i 2015, eller den der kom i 2017 er ligefrem prangende - og Arbejdstilsynet har i år været inde og blandt andet konstateret betydelige mobbeproblemer. Og du skriver, at trivslen er i top?

- Det følte jeg, at den var på det tidspunkt. Nu er vi selvfølgelig berørt af alt det, der er sket siden, men dengang syntes jeg, at trivslen var i top, siger Ivan Krag Møller.

Du skriver også, "at samarbejdet med ledelsen er velfungerende, åbent og tillidsfuldt".

- Ja, vi har løst mange ting sammen.

Helt overordnet har Claus Pedersen skadet virksomheden mere, end han har gavnet den.
Ivan Krag Møller, fællstillidsrepræsentant for 225 3F'ere i Natur og Vejservice

Troede spilleregler blev fulgt

Du skriver, at de ting, avisen har bragt frem, er kendt internt i Natur og Vejservice, og at de er af ældre dato. Så du har kendt til det hele?

- Vi kendte til historien om indkøb af T-shirts og kasketter hos en tøjbutik i Løkken. Det var en ældre historie, som en tidligere tillidsrepræsentant havde fået stoppet ved at gå til den daværende direktør. Og vi kendte til sagen om Skovby Anlæg.

Da I skrev brevet til direktøren, havde avisen også fortalt om store leverandører til Natur og Vejservice, der også var sponsorer i Claus Pedersens badmintonklub i Aalborg - og om million-indkøb hos dem, der blev holdt udenfor lovpligtige udbud. Det kendte I også alt til?

- Nej, sponsorsagen var vi ikke bekendt med. Og udbudsregler er ikke noget, vi aner noget om. Vi troede, at ledelsen fulgte spillereglerne, siger Ivan Krag Møller.

Claus Pedersens fortjeneste

Ifølge brevet har I fortsat tillid til ledelsen i NVS og til Claus Pedersen - og I skriver, at Natur og Vejservice ikke ville have været, hvor virksomheden var, "hvis ikke vi havde haft en fremsynet og nytænkende ledelse". Hvad tænker du om det i dag?

- Under Claus Pedersens ledelse har Natur og Vejservice overlevet, selv om alle vores opgaver efterhånden er sendt i udbud. Vi er 225 3F'ere. Det er langt flere end de pessimistiske forudsigelser sagde, der ville være tilbage. Jeg tror ikke, at NVS var kommet så godt gennem omstillingen uden Claus Pedersen.

- Efterfølgende er der så kommet meget frem om ham og hans ledelse. Det har bestemt ikke gavnet Natur og Vejservice. Helt overordnet har Claus Pedersen skadet virksomheden mere, end han har gavnet den. Min bekymring nu er, om vi også i fremtiden vil være 225 3F'ere. Nogen skal jo betale regningerne for alle de undersøgelser, der nu bliver lavet, siger Ivan Krag Møller.

Ingen dolk i ryggen

Flere fortæller, at de er gået til dig med oplysninger om kritisable forhold - og at du siden har bragt deres navne videre til Claus Pedersen eller til en af hans chefer. Hvad siger du til det?

- Jesper Haahr leverede fakturaer til mig, der viste hvor meget Natur og Vejservice købte Skovby Anlæg ind til at lave for os. Dem gav jeg videre til ledelsen for at få stoppet brugen af Skovby Anlæg. Min mission var at få Skovby Anlæg ud, så vi kunne bruge vores egne folk til opgaverne. Jeg har højst sandsynligt nævnt Jespers navn, men jeg har ikke dolket ham i ryggen. Absolut ikke, siger Ivan Krag Møller.

Efter råd fra fagforeningen

På et tidspunkt i april 2012, fortalte Brian Sten Larsen dig, at han og et par andre prøvede at undersøge forskellige bemærkelsesværdige ting omkring Claus Pedersen. Udover indkøb hos Levins i Løkken, drejede det sig blandt andet om maskinindkøb hos et af Claus Pedersens sponsorfirmaer. Ved samme lejlighed fik du også nogle papirer og blev opfordret til at gå videre med det til direktøren. Hvad gjorde du?

- Jeg gik til min fagforening - 3F - og spurgte: "Hvad gør jeg med den her viden?" Der fik jeg det råd, at jeg skulle snakke med min chef - Claus Pedersen - om det. Og det gjorde jeg så. Jeg gik til Claus Pedersen og spurgte ham, om det var rigtigt, hvad jeg havde fået at vide. Han spurgte ind til, hvor jeg havde tingene fra, og jeg nævnte Brians navn, siger Ivan Krag Møller og fortsætter:

- Hvad min chef så derefter foretog sig, det hører jeg jo så fra Brian: At Claus Pedersen har opsøgte ham privat på hans bopæl. Det havde jeg da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at han ville gøre.

Begejstret møde med avisen

Har du været for tæt på ledelsen?

- Nej, jeg har ikke været for gode venner med ledelsen.

I december 2015 bliver du kaldt ind på en fridag for at deltage i et møde med avisen sammen med Claus Pedersen og to andre ledelsesrepræsentanter. Egentlig skulle avisen blot have overdraget dokumenter fra en ny aktindsigt, men planen var, at avisen skulle blæses ud af lokalet af begejstring over, hvor fantastisk alt var i Natur og Vejservice.

- Ja, jeg var med. Jeg fik at vide, at det var vigtigt, at jeg deltog. Jeg var positiv, for som 3F'ere har vi fået meget godt ud af samarbejdet med Claus Pedersen, siger Ivan Krag Møller.

Genvalgte tillidsmænd

Han og de øvrige 3F-tillidsmænd fik i april i år deres mandater prøvet - og blev alle genvalgt.

- Så vi har åbenbart ikke været helt ringe.

Men har I fejlet?

- Hvis jeg dengang vidste, hvad jeg ved i dag, ville jeg have gjort meget anderledes. For eksempel er det utroligt, så lidt indsigt vi har haft i regnskaberne. Det er et sted, hvor vi skal skærpe os og stille flere krav. Nu skal vi have ryddet færdigt op, så vi igen kan vende blikket fremad, siger fællestillidsrepræsentanten.