Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Transport-revolution på vej i Skejby

Trafikken er tung på Randersvej, og den bliver kun tungere, som flere og flere virksomheder flytter til Skejby. Med mindre de kan ændre deres medarbejderes transportvaner. Arkivfoto: Axel Schütt.
Foto: Axel Schütt

Transport-revolution på vej i Skejby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomheder i Aarhus store erhvervsområde sammen om at skabe alternativer til medarbejdernes biler.

De sprøjter CO2 ud i vores atmosfære, og det fremmer ikke sundheden det mindste at tilbringe hele og halve timer i dem hver eneste arbejdsdag.

Men for masser af mennesker er bilen fuldstændig uundværlig, hvis de vil passe deres arbejde i for eksempel det store erhvervsområde i Skejby.

Sådan er det i dag - men sådan skal det ikke være i fremtiden.

I hvert fald er en lang række af områdets virksomheder sammen med Aarhus Kommunes klimasekratariat gået i gang med at give deres medarbejdere et alternativ til bilen.

Første skridt er at undersøge medarbejdernes transportvaner. Og dem er der 14.000 af hos Vestas, Nrgi, Aarhus Universitetshospital og de 12 andre virksomheder, der deltager i projektet.

Undersøgelsen gennemføres over den næste måned, og midt i november er den samlede rapport parat.

»Vi kan kun løse områdets transportudfordringer ved at involvere medarbejderne, der hver dag skal til og fra arbejde. Når vi kender deres vaner og ideer, kan vi iværksætte initiativer, der gør det mere attraktivt at vælge alternative transportformer,« siger rådmand for teknik og miljø, Laura Hay.

Hvad alternativerne til bilerne bliver, det skal undersøgelsen af transportvanerne være med til at afgøre. Men ifølge medarbejder i Klimasekretariatet, Joy Alrø Steen, ligger cyklen lige for.

Allerede i dag er Aarhus Kommune i fuld gang med at indrette en stor parkeringsplads, hvor man kan stille bilen og skifte til cyklen ved den store rundkørsel, hvor Djursland-motorvejen skærer Lystrupvej.

Herfra kan man - i naturskønne omgivelser - tage den tohjulede rundt om Egå Engsø og videre til Skejby og kontorstolen der.

Cykelparkeringen ved Lystrupvej henvender sig mest til pendlere fra Djursland. Men en tvillinge-plads kan hurtigt anlægges ved Aarhus Nord til- og frakørslen til E45. Den kan være til gavn for eksempelvis de mange Vestas-medarbejdere, der flytter med, når vindmølle-giganten i slutningen af året flytter fra Randers til Skejby.

Men er det ikke urealistisk at forestille sig, at pendlerne orker at læsse cyklen bag på bilen hver eneste dag?

»Det er heller ikke meningen. Planen er at opstille bokse ved parkeringspladserne til cykler, som virksomhederne så stiller til rådighed for de medarbejdere, der ønsker det. Det handler også om, at virksomhederne gerne vil støtte medarbejdernes sundhed,« siger Joy Alrø Steen.

Det kan også komme på tale at indsætte shuttle-busser til cykelparkeringspladserne.

Spørgsmålet er så hvilken rute, de skal køre. Det skal transportundersøgelsen skal hjælpe med at svare på.

»Den skal fortælle, hvordan medarbejderne kommer frem i dag. Og hvor villige de er til at flytte sig fra bil til kollektiv trafik eller cykel, og hvad virksomheden skal gøre for at hjælpe dem,« siger Joy Alrø Steen.

De er med
<P>Følgende virksomheder er med i forsøget på at give medarbejderne sundere og mindre miljøbelastende transportvaner:</P>

<P>Midttrafik, Vestas, Ikea, NRGi, Via University College, Agro Food Park, Grontmij, Rambøll, Rådgivergruppen DNU, Sondrup Bilcenter, Siemens og Alexandra Instituttet. Alle deltager i et partnerskabsnetværk med Aarhus Kommune.</P>

<P>Desuden deltager Incuba Science Park, Energi Danmark og Aarhus Universitetshospital.</P>