Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Uheldig fodgænger: Hellere komme til skade i Ukraine

 Arkivfoto: Flemming Højer

Uheldig fodgænger: Hellere komme til skade i Ukraine

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tæt ved umuligt at få akut lægehjælp for mand, der snublede og slog hovedet i fortovet.

John Cleese og »Halløj på badehotellet« kunne ikke have skruet historien bedre sammen, synes Hr. Mortensen, som manden ønsker at blive kaldt. Redaktionen er bekendt med hans rigtige navn.

Den dag, han kom til skade, var det så indviklet at komme på skadestuen, at han næsten følte sig som aktør i det skæve program.

Hr. Mortensen er virksomhedsrådgiver for Østeuropa og konsul og vant til at rejse mange steder i verden. I dag ved han godt, hvor han helst vil komme til skade.

»Jeg ville egentlig hellere være kommet til skade i Ukraine. Jeg har rejst med masser af virksomheder der, og der har aldrig været noget, hvis vi har haft brug for hjælp,« siger han og understreger gang på gang, at det ikke er for at klynge nogen op ad en væg, han fortæller sin historie. Men der er altså noget galt i systemet, når man ikke kan komme akut på skadestuen, når man har brug for hjælp.

Historien begynder klokken 15.41 tirsdag 2. oktober, da Hr. Mortensen snubler, falder og slår hovedet i fortovet ud for Scandic Aarhus City i Østergade.

Bløder kraftigt

Tidspunktet på dagen skal vise sig at være fatalt for hans mulighed for at få akut læge­hjælp, siden der i Region Midtjylland fra 4. september er taget en politisk beslutning om, at man ved akut behov for hjælp skal kontakte egen læge.

Flere tililende forsøger at hjælpe Hr. Mortensen, da han er faldet. Han bløder kraftigt fra både næse og læbe. Ikke mindst hotelchef Marlene Kristensen, Scandic Aarhus City yder en kompetent førstehjælp med hjælp fra hotellets førstehjælpskasse. Der­efter ringer hun 112 og forklarer forløbet.

Hun skal stilles videre til en sundhedsfaglig person, får hun at vide, og må endnu engang forklare historien om faldet og Hr. Mortensens tilstand.

»Jeg fortæller, hvordan han er faldet, at han ikke har fået taget fra med hænderne og dermed har slået hovedet, men trods slaget dog er klar. Jeg får besked på, at jeg skal ringe til hans læge. Jeg svarer, at klokken 15.45 får jeg ikke fat i egen læge. »Nå, nej,« men så må du ringe til vagtlægen, ­siger den sundhedsfaglige person. Jeg svarer, at vagtlægen jo først åbner kl. 16.00 og får svaret, at så må jeg vente på det, for at blive visiteret til skadestuen. Med andre ord skal vi stå og vente et kvarter,« fortæller Marlene Kristensen.