Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Undren over letbanes omvej og transporttid: - En Aarhus-historie over alle grænser

- Det er helt Klods Hans, når rådmanden vil bygge en dyr anden etape af letbanen og derefter henviser til et regionaltog, fordi det viser sig, at rejsetiden bliver lang med letbanen, lyder kritikken fra Gert Bjerregaard (V).

Undren over letbanes omvej og transporttid: - En Aarhus-historie over alle grænser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere vil kigge ekstra på linjeføringen af anden etape til Brabrand. Flere frygter, at forslaget til linje ikke løser mobilitetsproblemet.

AARHUS: Skal letbanens anden etape fra midtbyen til Brabrand først og fremmest løse et mobilitetsproblem for indfaldsvejene i Aarhus, eller skal den understøtte bydviklingen bl.a. i de socialt belastede bydele, Gellerup og Bispehaven? Og hvilken betydning har transporttiden?

Det er en debat Århus Stiftstidende åbnede i sidste uge ved at omtale flere borgeres kritik af forslaget til linjeføring for letbanens andens etape til Brabrand. Det er den nye etape, der snart skal igangsættes en VVM-undersøgelse af.

Ifølge hovedforslaget skal letbanen køre ud af én indfaldsvej, Viborgvej, og ved Hasle krydse over Gellerup til en anden indfaldsvej, Silkeborgvej.

Det betyder blandt andet, at rejsetiden fra gammel-Brabrand til city vil løbe op i en halv time, mens en biltur direkte ad Silkeborgvej kan klares på 15 minutter og en cykeltur på 25 minutter.

Rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), forsvarer hovedlinjeforslaget, fordi det kan samle mange mennesker op. Han sagde til avisen lørdag, at visionen er at få et samspil på en ny Brabrand station, hvor letbanen skal mødes med regionaltog og busser.

- Derfor skal man bare tage regionaltoget fra en kommende Brabrand station til Aarhus H, hvis man har travlt. Det kommer til at tage seks minutter, forklarede rådmanden, der medgiver, at det kræver, at man først får en Brabrand station bygget og at staten lader regionaltogene standse ved den.

Borgmester vil fremrykke letbane til Aarhus Ø

Skarp kritik

Den politiske kritik udebliver ikke:

- Det er helt Klods Hans, når rådmanden vil bygge en dyr anden etape af letbanen og derefter henviser til et regionaltog, fordi det viser sig, at rejsetiden bliver lang med letbanen. Det er en Aarhus-historie ud over alle grænser, kommenterer Gert Bjerregaard (V).

Inden man laver VVM-undersøgelse af anden etape ønsker han at se på resultaterne af første etape, der åbner til maj, og få tal på, hvor mange, der anvender letbanen.

Han mener samtidig, at man må skille opgaverne fra hinanden:

- Det ene dagsorden er, at vi har et kæmpeproblem med mobiliteten og her kan letbanen være et udmærket alternativ til bilen. Den anden dagsorden er den enorme sociale udfordring i vestbyen. Men det er to helt adskilte dagsordener. Der er ikke mobilitetsmæssig logik i forslaget til linjeføring, mener Gert Bjerregaard.

Anden etape af letbanen planlægges fra Aarhus Ø til Nørreport samt fra Rutebilstationen til Brabrand. Den planlagte rute ses på dette kort, hvor den stiplede linje er en alternativ rute. Grafik: Nex

Færre svinkeærinder

Steen Stavnsbo (K) er enig i, at letbanen for at være et attraktivt tilvalg også skal minimere transporttiden.

- Derfor må vi tænke os godt om, og det er ikke holdbart med en masse svinkeærinder med letbanen. Forholdet mellem mobilitet og byudvikling må vejes meget nøje op mod hinanden. Men vi skal også have øje for, at letbanen kan give de områder, den passerer, et løft. Jeg mener dog, der må kunne findes alternativer, der giver en bedre rejsetid og stadig rammer tæt på de ønskede udviklingsområder, siger Steen Stavnsbo.

Peter Hegner Bonfils (EL) kan godt forstå skepsissen.

- Men jeg er sikker på, det er den rigtige rute, for overordnet set er der gode argumenter for den. Og den skal ses i sammenhæng med Samspil 2025, hvor det er nødvendigt at få den nye jernbane mod Silkeborg og få togenen til at standse ved en Brabrand station.

S: Lang tid, men...

Hos Socialdemokraterne kan Steen B. Andersen (S) også godt se, at en halv time er en lang tur, for dem, der bor længst ude på ruten og skal ind til city. Men:

- Der er ikke nødvendigvis tale om, at man som passager tager hele turen fra A til Z. Nogle skal måske bruge letbanen til og fra City Vest eller basaren for at handle og andre skal i det kommende badeland i Gellerup eller på arbejde et andet sted på ruten. Så debatten om linjeføringen indeholder en masse elementer, der skal vejes op mod hinanden. Det er også en afvejning af hastighed og betjening af nye udviklingsområder, mener han.

Steen B. Andersen ser frem til den kommende VVM-undersøgelse, hvor der ifølge ham skal undersøges flere alternative ruter, men måske højest tre varianter, for ikke at sætte for mange scenarier op.