Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


V-transportordfører: Vi skal gøre alt for at redde Bruuns Bro

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil have forslag, der bevarer Bruns Bro, realitetsbehandlet.

V-transportordfører: Vi skal gøre alt for at redde Bruuns Bro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil have grundig undersøgelse af forslag, der bevarer Bruuns Bro.

AARHUS: Hvis det på nogen måde er muligt, så skal Bruuns Bro bevares.

Det siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Han har netop bedt transportminister Ole Birk Olesen (L.A) om at sætte Bruuns Bro på dagsorden på næste ordførermøde i august.

- Jeg har også bedt om et notat, der belyser status i sagen, siger Kristian Pihl Lorentzen, der også sidste år rejste spørgsmålet, om Bruuns Bro kunne bevares i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen.

Transportordføreren noterer, at der nu er kommet et nyt forslag.

Et forslag fra arkitektfirmaet Brink Brandenburg Arkitektur, der bevarer både Bruuns Bro, Bruuns Arkade og vandrehallen ved at lade togene stoppe i banegraven, inden de når frem til broen.

Forslaget indebærer, at perronerne forlænges ud til Frederiks Bro. Den rives ned og bygges op i ny form med trapper og elevatorer ned til perronerne.

DSB vil flytte fra midtbyen: Bygger nyt værksted i Årslev

Fortjener realitetsbehandling

- Når der opstår noget nyt, skal vi som politikere undersøge det. Og dette forslag fortjener at blive realitetsbehandlet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Banedanmark ønsker at rive Bruuns Bro og vandrehallen ned og genopføre dem i højere skikkelse.

På den måde bliver der plads til fremtidens elektriske togs køreledninger, så togene kan køre ind i perronhallen.

Alternativet er at sænke skinnerne langt ud i banegraven.

Hvis ikke elektrificeringen af jernbanen skal blive forsinket, skal en løsning på problemet Aarhus H findes inden årsskiftet.

Banedanmark forventer at sende et forslag til politisk behandling senest med udgangen af september.

- Så der er tid til at vende skråen og finde ud af, om den nye løsning er økonomisk overkommelig. Og umiddelbart skulle man tro, at det koster det samme, om man river den ene eller den anden bro ned, siger Kristian Pihl Lorentzen.