Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Voldsomt pres på neddroslet vej ved havn

kø-kørsel og vejarbejde på strækningen mellem Europaplads og Nørreport
Foto: Axel Schütt

Voldsomt pres på neddroslet vej ved havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når vejarbejdet på havnen er slut, vil der fortsat kun være to spor. Handelslivet klapper ikke i hænderne.

Tror du, at det blot er et spørgsmål om tid? Tror du, at du igen kan komme nemt gennem strækningen mellem Europaplads og Nørreport, når vejarbejdet er afsluttet i slutningen af 2014?

Så kan du godt tro om igen. For når de sidste brolæggere har lagt hammeren og de sidste asfaltmaskiner er kørt videre til næste opgave, så vil den centrale strækning stadig fremstå med blot to vejbaner. En i hver retning.

Det er to vejbaner færre, end da vejarbejdet begyndte.

De to vejbaner sløjfes dels for at skabe plads til letbanen, dels for at gøre det nye havnebyrum mere tiltrækkende for cyklister og fodgængere.

Det store spørgsmål er så, om bilerne efter vejarbejdet kan komme frem uden de store gnidninger. Eller om fremtiden også vil betyde ventetid og lange bilkøer.

»Det er så lang tid siden, vejarbejdet begyndte, at man må gå ud fra, at bilisterne har vænnet sig til de nye forhold og ændret vaner. At dem, der før brugte strækningen som gennemfartsvej, ikke kører her længere,« siger Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening.

Hvis det passer, så er det nu om dage kun bilister med ærinde i midtbyen, der benytter den centrale vej langs havnen.

Og så er det, at cityforeningens direktør bliver mere end en kende bekymret for fremtiden.

For han synes, at trængslen er mere end voldsom på strækningen mellem Europaplads og videre mod Nørreport. Og det selv om der stadig er to spor i hver retning fra Skolebakken til Nørreport. De er dog væk, når vejarbejdet er færdigt.

»Man bør virkelig seriøst overveje, om det er hensigtsmæssigt at indsnævre vejen så meget, at der kun er to spor, bilerne kan køre på. Og jeg synes, at kommunen bør overveje at anlægge flere spor for at sikre, at man kan komme frem til blandt andet Bispetorv, butikkerne, Domkirken, teatret og serviceerhvervene. Det er aldrig en skam at erkende, at man har taget fejl i en anlægsproces, men det er utilgiveligt, hvis man ikke vil indrømme det,« siger Claus Bech.