Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kødboller, kurser og køkkenskuffer

Folk på udflugt i Ikea
Foto: Axel Schütt

Kødboller, kurser og køkkenskuffer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ifølge både chefen og kunderne er varehuset ikke bare en butik, men en turistattraktion med både oplevelser, indkøb og bespisning.

35.000 om ugen. Eller gennemsnitligt 5.000 om dagen. Så mange svenske kødboller langes der som ­minimum over disken i ­restauranten i Ikea i Skejby ved Aarhus.

Og med 2,6 millioner kunder om året har ­varehuset det største antal besøgende af de fem Ikea-­varehuse, der findes i Danmark. Men hvad er det, der lokker millioner af mennesker til Skejby? Vi har besøgt Ikea en helt almindelig torsdag aften.

For hyggens skyld

Klokken er 18.00, og køen i restauranten er ved at vokse sig længere og længere. Det er ved at være spisetid i de danske hjem, men mange har åbenbart valgt, at måltidet skal indtages her i Ikea.
Ved et af restaurantens runde borde har Kirsten Lair fra Søften netop sat sig med ­sine to børn og hver deres portion aftensmad.

»Vi kommer her nok en gang om måneden. Og det er ikke, fordi vi har planlagt hjemmefra, at vi skal købe ­noget; vi kommer her bare for at hygge os. Men vi går nu alligevel aldrig tomhændede herfra,« griner hun.

Børnene Joakim og ­Julie på henholdsvis 12 og 10 år tygger på deres pasta med kødsovs, mens de tænker over, hvorfor det er hyggeligt at tage på tur til Ikea.
»Det er hyggeligt, at der er så mange mennesker; det kan jeg godt lide. Og så selvfølgelig maden,« siger Julie.

Og Joakim supplerer: »Og så får jeg altid noget nyt til mit værelse.«ikea