Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Derfor er antallet af alvorlige trafikuheld halveret

Grafik: Nex.

Derfor er antallet af alvorlige trafikuheld halveret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vores veje er blevet mere sikre at færdes på. Det er der en række forklaringer på.

Der er ikke én, men mange forklaringer på, at antallet af alvorlige færdselsuheld er faldet fra 611 til 280 i Aarhus, Odder, Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs kommuner:

Strammere lovgivning. Klippe­kort-ordningen, hvor bilister får et hak i kortet for alvorlige forseelser, spiller en stor rolle.

Det samme gør de større bøder. Risikoen for at blive fotograferet af en mobil fotovogn har også fået bilister til at lette trykket på speederen.

Bedre biler. Gennem de senere år har bilfabrikkerne gjort meget mere ud af at gøre bilerne sikre.

Abs-bremser og antiskrid-funktioner gør det meget lettere for bilister at undgå kollisioner.

Og hvis det går galt, er der ikke så mange, der dør. Det skyldes, at bilerne har fået airbags og deformations­zoner, der sikrer, at bilens kabine ikke kollapser under selv en voldsom kollision.

Dertil kommer, at den såkaldte præhospitale indsats er blevet bedre. Tilskadekomne får hurtigere lægebehandling, og det betyder meget for chancen for at overleve.

Sikrere veje. Generelt er vores vejnet blevet mere sikkert.

Det gælder især motorvejene, der hører til de sikreste i verden. Desuden sker der efterhånden kun ganske få ulykker i byerne.

Til gengæld sker der mange ulykker på landevejene uden for byerne. Her halter sikkerheden, fordi mange bilister kører for hurtigt på steder, hvor vejene er smalle og udsynet dårligt.

Bedre adfærd. Trafikanterne er ganske enkelt begyndt at opføre sig bedre. For eksempel er mange flere begyndt at bruge sikkerhedssele i løbet af de seneste 15 år.

I det samme tidsrum er antallet af bilister, der kører spritkørsel, faldet. Holdningen til at køre spritkørsel er ændret.

Sikker Trafik har lavet holdningsmålinger, der viser, at det i dag er socialt uacceptabelt at køre spirituskørsel.

Lavere fart. Der er også sket en holdningsændring til at køre for stærkt.

Bilisterne er ifølge Sikker Trafik det seneste par år begyndt at køre langsommere. Og da der er en sammenhæng mellem fart og trafikulykker, er dette punkt afgørende vigtigt for trafiksikkerheden.

Knallerter. Ulovlige og alt for hurtige knallerter har tidligere ført til trafikdrab og ulykker.

I dag har politiet succes med såkaldte rullefelter. Ved at sætte en knallert op på sådan ét, kan politibetjente på stedet afgøre, om knallerten er ulovlig.

Desuden er lovgivningen strammet, så politiet kan konfiskere en ulovlig knallert anden gang, den tages i at køre for stærkt.

Udfordringer. Selv om antallet af trafikuheld er faldet markant, så er trafikudviklingen ikke helt lyserød.

Politiets og Sikker Trafiks store udfordring lige nu er uopmærksomme bilister, der sender smser og tror, at de kan være online, mens de sidder bag rattet.

Kilder: Vicepolitiinspektør Kristian Thomsen, chef for Østjyllands Politis færdselsafdeling. Anders Rosbo, direktør for Sikker Trafik.