Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jazzfestival: »De skal ikke bare have det, de tror, de vil have«


Jazzfestival: »De skal ikke bare have det, de tror, de vil have«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Jazz Festival åbner på lørdag med otte dages sprudlende tilbud. Og der er en ret til ethvert smagsløg, garanterer festivallederen Ilse Vestergaard, som planlægger en ny fremtid for festivalen.

Hun er midt i frokosten, barfodet og fortravlet, da hun åbner døren til hjemmet i midtbyen.

Ilse Vestergaard, der leder sekretariatet for Aarhus Jazz Festival, tager i dag imod i privaten, for det er mest effektivt at sidde her og få styr på de allersidste detaljer, inden festivalen åbnes lørdag. Og der er liiiiige kommet lidt flere detaljer til, end hun havde forudset.

Aarhus Jazz Festival
<ul><li>Startet i 1989. Har kørt hvert år siden.</li><li>Har igennem årene haft besøg af Stan Getz, Dizzy Gillespie, Milton Nascimento, David Sanborn, B.B. King, Herbie Hancock, The Manhattan Transfer, Lee Ritenour, Dianne Reeves, Al Jarreau, Richard Bona, Sting og mange, mange andre store internationale og danske navne.</li><li>I år finder festivalen sted fra lørdag 11. til lørdag 18. juli på en række af byens spillesteder og omfatter ca. 200 bands fordelt på 220 koncerter. Program og andre informationer kan læses på www.jazzfest.dk</li></ul>

»Normalt er det Café Smagløs, der ordner det praktiske ved vores koncerter på Klostertorvet, men nu er cafeen pludselig gået konkurs, og så må man jo smide alt, hvad man ellers har i hænderne, og sørge for at få det problem løst med det samme. For vi skal da have jazzfestival på Klostertorvet igen i år,« fastslår Ilse, der har været med festivalledelsen siden starten i 1989.

De sidste fire år har hun dog sammen med mange andre arbejdet helt og aldeles gratis. Og det går ikke i længden, erkender hun.

»Vi mistede en bevilling fra staten og var nødt til at nedlægge vores lønnede sekretariat, men det holder ikke fremover. Det er alt for svært at drive festivalen, når den kører med projektansættelser og frivilligt arbejde. Der er ganske vist nogen, der mener, at vi ikke skal bruge penge på administration, men de glemmer, at man ikke kan skabe en festival, uden at der er folk, som styrer det og skubber tingene i gang,« siger hun, der som tidligere arrangementschef i Musikhuset Aarhus godt ved, hvad hun taler om.

Derfor vil Ilse Vestergaard nu sammen med de andre gode kræfter i Aarhus Jazz Festival lokke erhvervsfolk til.

En ret til alle

»Vi skal have stablet en erhvervssponsorklub på benene, så vi kan ansætte personale og drive et lønnet sekretariat igen. Det går ikke, at vi bliver ved med at satse på mennesker, der gør det gratis. Derfor har vi ændret vedtægterne og skabt en ny bestyrelse, så vi kan få erhvervsfolkene med,« siger hun, der arbejder på sagen, men lige nu har nok at gøre med den festival, der ruller ud over byen fra på lørdag.

Åbningen markeres i Musikhuset Aarhus med tale af afgående biskop Kjeld Holm, inden Aarhus Jazz Orchestra i selskab med Mads Mathias og Kira Skov sender en hyldest til årets 100-års fødselarer: Frank Sinatra og Billie Holiday.

Og skal man tro Ilse Vestergaard, er stilen fra åbningskoncerten kun ét forslag blandt en hel masse andre jazzede genrer i årets festival.

»Jazzfestivalen er et godt eksempel på, at der er mange forskellige stilarter indenfor jazz, og vi kan præsentere det meste, fordi Aarhus Jazz Festival er en arrangørforening med en hel masse involverede spillesteder, som selv skaber deres program. På den måde bliver festivalen meget bred,« siger Ilse og fortsætter:

»Der vil være noget for enhver smag - en ret til alle.«

Det store men

Men - og det kommer med et stort MEN - hun synes bestemt ikke, at man som tilhører bare skal gå efter det, man kender og ved, man kan lide. Hun ser det som en af sine fornemmeste opgaver at puffe til publikum.

»Vi skal ikke bare give folk det, de tror, de vil have. De skal have udfordringer. Nye oplevelser,« mener hun, der selv elsker alt fra avantgardejazz til de stille ballader.

»Jazzen er vidtfavnende. Det har altid været en genre, der inviterer alle andre former for musik indenfor, og derfor udvikler den sig hele tiden. Med festivalen får vi sat fokus på, at Aarhus faktisk har et meget rigt musikliv, også kompositorisk.«

Kedelig kanal

Et rigt musikliv fortjener et rigt publikum, og derfor gør jazzfestivalen meget for at lokke nye tilhørere til. Festivalen tager dem gerne helt ned i de små størrelser, og børnejazzkoncerterne har udviklet sig til et tilløbsstykke.

»Med børnejazzen kan vi påvirke alle de børn, der kommer ind til byen med deres børnehaver til koncerter. Og det er simpelthen så godt. Børn oplever bare - de har ingen fordomme. Det er dejligt at se, hvordan de hopper og danser og bevæger sig naturligt til musikken. Musik er sundt for krop og sjæl; musik påvirker os meget mere, end vi tror.«

Ilse Vestergaard er forarget over, at mange børn kun støder på jazz og klassisk musik, når folkene bag f.eks. Aarhus Jazz Festival og Aarhus Symfoniorkester bevidst arbejder for at introducere de unge til genrerne gennem besøg på daginstitutioner og skoler eller gennem særlige børnekoncerter.

»I dag hører man aldrig jazz eller klassisk musik, når man åbner for sin lokale DR-radiokanal, og hvem af de unge ved, at de skal over på dab-kanalen P8 for at finde jazz for eksempel? Jeg synes, at man gør børnene en bjørnetjeneste, når man ikke sørger for, at de får kendskab til de forskellige musikgenrer.«

Planer for 2017

Derfor glæder det også Ilse Vestergaard, at så mange tusinde mennesker, store som små, bevæger sig mod Aarhus midtby under jazzfestivalen.

»I dag kan vi se, at der er mange på gaden i festivaltiden, og der er et højt kendskab til festivalen landet over. Det er godt for Aarhus,« synes Ilse, som allerede nu gør sig tanker om 2017, hvor Aarhus er europæisk kulturhovedstad, og hvor jazzfestivalen runder de 30 år.

»Der er forskelligt, som allerede nu skal køres i gang. For eksempel kunne jeg godt tænke mig at lave 'walk and talk'-ture med Aarhusguiderne, hvor deltagerne går rundt i byen med guide og hører jazz undervejs. På den måde får vi også vist Aarhus frem,« siger Ilse, der kan glæde sig over, at seks udenlandske journalister besøger Aarhus i år under jazzfestivalen - to fra Japan, en fra USA, en fra Holland, en fra Spanien og en fra Island.

»Det er sådan noget, jeg satser på. Vi har før haft udenlandske journalister på besøg under jazzfestivalen, og de kender intet til byen på forhånd, men de bliver faktisk temmelig begejstrede.«

Og ikke bare tager byen sig smuk ud her midt i juli, den genlyder også af god stemning, for, som Ilse siger:

»Jazz kan gøre folk glade. Musikken er inspirerende - den giver altid noget til sine tilhørere.«