Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


God molbo- og Aarhushistorie


God molbo- og Aarhushistorie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der kan være rigtig gode nyheder i, at Kapitalfonden Polaris vil overtage Mols-Linien. Både direkte og indirekte.

Der kan være rigtig gode nyheder i, at Kapitalfonden Polaris vil overtage Mols-Linien. Hvis man skal tro kapitalfondens meldinger, kan det nye ejerskab få betydning for masser af mennesker, også indirekte.

Polaris bebuder, at den vil købe en ny færge i stedet for den mindste af selskabets tre, Max Mols. Den er fra 1997 og godt brugt, om end den fungerer i det daglige.

Et køb betyder naturligvis bedre - og sikkert større - forhold for dem, der bruger færgen.

Samme konsekvens får det, når Polaris skaber bedre service på færgerne.

De vil også sejle oftere. Vi må håbe, det ikke mindst betyder, at folk, der bor på Mols eller på et sted, hvor Ebeltoft er mere bekvem for afgang og ankomst end Aarhus, får bedre muligheder. Både flere afgange og sejlads hele året, ikke kun i perioden, hvor turisterne er med til at fylde færgerne op.

I øvrigt må opkøbet betyde, at buslinien Rødbillet.dk, som har flirtet med at åbne en færgerute i området, lægger planerne i skuffen.

Endelig kan det tænkes, at der igen kommer en rute for lastbiler og løstrailere fra Aarhus.

Og det kan betyde noget på flere felter.

Dels kan det lette de store vognmandsfirmaer - og de små - så de ikke som nu er tvunget ud på motorvej E45. Det kan give en lettelse af trafikken der, og det vil komme os alle til gode.

Mols-Linien var i årene op til finanskrisens udbrud i efteråret 2008 legetøj for investorer, og det har været tæt ved at koste den livet.

En trussel kom også fra det tyske rederi, som købte en langsom færge af Mols-Linien og begyndte at sejle tung trafik mellem Aarhus og Kalundborg. Det var den rute, Mols-Linien havde lukket for at skrænke forretningen ind til det absolut nødvendige, så der kunne komme overskud og dermed salg af ruten.

Det er det, som er lykkedes.

Da det tyske rederi fik påbud om lav fart ved Kalundborg af hensyn til dyrelivet og derefter forsøgte at få lov at bruge til- og frakørselsramper på Sjællands Odde, trak sagen ud, og rederiet fik aldrig tilladelsen, inden det lukkede.

Måske trak det ud, fordi den danske stat ingen interesse havde i konkurrencen, tværtimod, da statens skraldespandsselskab Finansiel Stabilitet var og er medejer af Mols-Linien. Nu kommer der penge i statskassen.

Med det overskud, Mols-Linien nu regner med at få, ser det ud til, at ruten har været dårligt og ineffektivt drevet, indtil de to store færger, KatExpresserne, kom.

Tilbage står problemet med bølgerne, som generer folk på land.