Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Uro om kommunens royale dækning

Når regentparret ankommer til Syddjurs Kommune, så mener Danske Medier ikke, at kommunen selv skal tage ?billeder og skrive om dronningen besøg hos blandt andet Glasmuseet og PR Electronics. Arkivfoto


Uro om kommunens royale dækning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Medier vil have indenrigsministeren til at sætte en stopper for kommunernes dækning af egne begivenheder. Det er et samarbejde, siger kommunen.

Det royale besøg i Syddjurs Kommune tirsdag 1. september har i den seneste udgave af Danske Mediers nyhedsbrev fået organisationen til at rette en skarp kritik af Syddjurs Kommune og dennes planer om at dække de royale besøg.

Danske Medier, der er et talerør for de private medier herunder denne avis, mener, at indenrigsminister Karen Ellemann må på banen for at sætte nogle retningslinjer, så kommunerne ikke dækker deres egne begivenheder på blandt andet Facebook i en unfair konkurrence med de private medier.

»I første omgang vil vi gerne have ministeren til at tage en snak med Kommunernes Landsforening om det her problem. Ligesom der er grænser for, hvornår en kommune må gå ind og drive privat virksomhed i konkurrence med resten af det private marked, så skal der også gælde nogle regler på det journalistiske område,« siger journalistisk direktør Christian Kierkegaard.

Hos Danske Medier frygter man en fremtid, hvor kommunerne kommer til at dække deres egne begivenheder i sådan en grad, at de private medier ikke vil kunne overleve.

»Eksemplet fra Syddjurs Kommune er et klart skred fra kommunikation over til journalistik. Det skulle kommunen lade de private medier om at dække i stedet for at bruge kommunale kroner til det,« siger Christian Kierkegaard.

I Syddjurs Kommune er man uforstående overfor den kritik, som Danske Medier rejser.

»Jeg synes, at det er noget skudt over mål. Der er ikke tale om, at vi vil ind og lave konkurrence på dækningen af det royale besøg. I vores øjne er det et samarbejde mellem kommunen og de mange medier, som har meldt deres ankomst. Med dækningen regner vi med, at folk vil se og læse mere og derfor klikker videre til andre medier,« forklarer sekretariatschef Brian Sloth, der har været med i planlægningen af besøget.

Syddjurs Kommune bruger samtidig besøget fra Dronning Margrethe og Prins Henrik til et projekt med 5. klasserne i kommunen, der skal lære at bruge sociale medier på den rigtige måde.

»Det er helt naturligt, at en kommune dækker sådan en begivenhed på Facebook, og der er også andre begivenheder, som f. eks DM i landevejscykling, hvor vi ikke vurderede, at vi skulle dække det men i stedet lade de private medier gøre det. Så det er hele tiden en afvejning, men selvfølgelig dækker vi det på Facebook,« siger Brian Sloth, der også understreger, at man ikke har en stor kommunikationsafdeling i Syddjurs Kommune.

For Christian Kierkegaard er det dog ikke vigtigt, hvor mange mennesker, der løser opgaven med en dækning af f. eks det royale besøg.

»Når Syddjurs Kommune går ind og dækker besøget, så bliver de en konkurrent, og så bliver det unfair konkurrence uanset hvad,« siger Christian Kierkegaard.

Men er virkeligheden ikke, at en dækning på Facebook bare er ren markedsføring?

»Nej, det er på vej til at blive et brugt redskab i journalistikken hos kommunerne, og det er det, som vi gerne vil have sat nogle grænser for,« siger Christian Kierkegaard.

For Brian Sloth handler dækningen af regentparrets besøg kun om én ting.

»Det handler om, at vi vil vise vores dejlige kommune frem til vores indbyggere og alle andre,« siger Brian Sloth.