Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stilsikre stålsmykker

De er topkendte for deres læderarmbånd, som Medina markedsfører. De solgte i 2009. Nu er Martin Kranz begyndt for sig selv


Stilsikre stålsmykker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter kæmpesuccesen med Story-læderarmbåndene lavet af Kranz og Ziegler er Kranz gået solo og har igen skabt smykkehistorie. Denne gang med minimalistiske smykker af stål.

I Danmark har vi ikke regnet stål for noget i smykkesammenhænge. Men Martin Kranz har med sit store kendskab til branchen gennem 23 år set det brugt med stor succes i for eksempel Tyskland, USA og de seneste fem år i Sverige. Den amerikanske designer Michael Kors bruger stål, og i Tyskland kaldes det Edelstahl - ædelt stål - og har en helt anden anerkendelse end i Danmark. Tyskerne har en anden tradition omkring metallet, som er mere tyktflydende end sølv og sværere at arbejde med, men som holder mange gange bedre.

»Stål har mange fordele. Det er rent og bruges kirurgisk - for eksempel opereres det ind i menneskekroppen. Samtidig er det hårdt og dermed meget holdbart. Både med hensyn til indfarvning og i forhold til de fatninger, stenene sidder i,« forklarer Martin Kranz.

Han har et hav af kontakter og et stort kendskab indenfor sin branche. Også til de gode stålproducenter i Østen. Og han vurderede, at nu var tiden inde til at lave stålsmykker til danskerne.

»Vi har i nogle år set masser af enkle og minimalistiske smykker. Den stil passer godt til stålet, som vi får lavet i en række farver. Det giver nye muligheder for kombinationer, som ikke før er set,« forklarer han sit nye koncept.

De enkle ringe har i de fleste tilfælde en række små hvide sten. De har tre tykkelser og et ens design men findes i sølv, guld, sort og kobber. På forunderlig vis giver kombinationen af de hver især enkle ringe et meget luksuriøst og mættet udtryk. De glimtende sten får de rå og enkle materialer til at ligne en million. Serien hedder Ice Diamonds,

Martin Kranz er ikke en smykkedesigner, der tegner og formgiver sine ting. Han laver et oplæg til folkene i Østen, og de sender nogle prototyper tilbage. De justeres, og så er et nyt design født. Det kan lade sig gøre, fordi Martin Kranz er i løbende dialog med producenterne, han har kendt dem i årevis og han besøger dem hver tredje måned.

Konceptet med de mange kombinationer passer perfekt ind i en tid, hvor tempoet er højt og kravene til foranderlighed stort.

Kranz blev før jul kimet ned. Både af forhandlere, der ville have flere varer, fordi de solgte så godt. Og af butikker, der gerne ville være forhandlere, fordi deres kunder efterspurgte stålsmykkerne.

»Jeg har ikke før oplevet så mange genbestillinger fra forhandlerne som nu. Vi sprøjter ringe ud,« siger Sanne Remmer Madsbjerg, der står for salget i firmaet.

»Nye forhandlere ringer og vil gerne være kunder, fordi de oplever efterspørgsel på smykkerne i deres butikker. Vi får også henvendelser fra meget traditionelle kunder, der ellers kun handler med guld og sølv,« supplerer Martin Kranz.

»Det her er så anderledes end det, guldsmedene ellers har. Så det supplerer uden at konkurrere,« fortsætter smykkemanden, der blandt andet har indledt et samarbejde med smykkekæden Vibholm, der har fire butikker i Aarhus og 12 i hele landet.

En anden hemmelighed bag succesen er prisen. Stål er et økonomisk materiale. Så de enkle ringe med enten en, to eller tre rækker af sten sælges til henholdsvis 295, 395 og 495 kroner stykket.

»Det er gået himmelråbende hurtigt, fordi vi er kendte i branchen. Og vi kom med et nyt produkt til en god pris og i en god kvalitet. Lige nu er der ikke noget mellemsegment på markedet. Enten handler vi i Tiger eller også går vi Illum,« fastslår Martin Kranz.

»For eksempel er stål det eneste materiale, som kan farves sort og holde sig pænt i længden.«

Han forklarer at forgyldte ringe dyppes i et bad, og at forgyldningen derfor slides af. Men at forgyldninger og farver presses ind i stålet. Den teknik har eksisteret i årevis. Farvet stål er blevet brugt til urlænker og briller, som er udsat for stort slid og som skal holde.

Sanne Remmer Madsbjerg mener, at den store succes også skyldes Martin Kranz' store netværk.

Hun kan mærke, at folk i branchen er meget åbne, når hans navn nævnes.

Selv er han mere beskeden men er helt enig i, at han ved rigtig meget om smykkebranchen.

Og så er han blevet god til at have travlt, uden at det bliver træls. Han trak sig ud af det succsesfyldte Kranz og Ziegler på grund af stress. Kranz og Ziegler lavede læderarmbåndene, som hedder Story, og som sangerinden Medina er med til at markedsføre. Armbåndene blev en enorm succes, og der var aldrig tid til at holde fri.

Det er der nu. Også selv om Kranz i august bare bestod af to medarbejdere og nu er 16.

»Martin er den, der er allerbedst til at huske os andre på at holde pause. Også selv om vi synes, vi har travlt. Det er herligt,« siger Sanne Remmer Madsbjerg.

Chefen er enig i, at pauser og humor er meget vigtige elementer i en virksomhed.

»Jeg har tidligere været enormt arbejdspresset eller måske meget underlagt mit arbejde, så jeg ved lige, hvordan man ikke skal gøre. Der skal være plads til at leve, og vi skal have det sjovt hver dag,« siger den 46-årige familiefar, der var væk fra branchen et år. Netop da pædagogerne strejkede, så hans tre-årige søn ikke kunne komme i børnehave.

»Jeg havde nogle eftermiddage seks børn derhjemme. Det lærte jeg virkelig meget af,« griner han.

I februar sidste år åbnede firmaet Kranz. I det var Martin Kranz og Klaus Kolds- gaard, der står for alt med logistik og kundeservice.

De fandt gode lokaler på Gåseagervej i Egå, men der var ikke færre end 308 kvadratmeter. Prisen var til gengæld god, så de satte et tennisbord op i et af de tomme rum og bredte sig. Tennisbordet er siden blevet pakket væk igen, for nu er lokalerne fulde af travle medarbejdere.

Der er dog stadig plads til et fint showroom, som fører ind i stål- og sten-universet. I det finder man blandt andet en række armbånd, der ligesom ringene er lavet i en serie af farver og med rækker af hvide sten. Det er en klassiker, der over hele verden kaldes tennisarmbåndet, og det skyldes en særlig historie:

Den kendte, kvindelige tennisstjerne Chris Evert tabte i 1970'erne et diamant-armbånd under en tenniskamp. Hun fik lov til at stoppe kampen, for at finde det. Siden har armbåndet ikke heddet andet.

Nu laver Kranz det så i en moderne version uden ægte diamanter med til gengæld til overkommelige priser.

Selv om det går strygende, ligger Martin Kranz ikke på den lade side. Han udvikler hele tiden nye smykker.

»Jeg tænker hele tiden i nye produkter. Besøger mange messer og store byer verden over. Faktisk får jeg flest ideer på gaden ved at se på mennesker.«

Han har flere nyheder på vej. I løbet af et par uger vil man kunne få smykkerne med sten i alle mulige farver: orange, grøn, brun, blå og rød. Der er også planlagt nyheder hen over foråret og til efteråret, men de kan endnu ikke afsløres.

Martin Kranz