Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Læserbrev: Fem skolebørn i Ry betaler nu en alt for høj pris...


Læserbrev: Fem skolebørn i Ry betaler nu en alt for høj pris...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg har som mor til børn på Mølleskolen i Ry gennem flere år fulgt en fortælling om voldsomme konflikter mellem drenge på den nuværende 8. og 9. årgang. Denne fortælling har nu ført til en tragisk hændelse - for alle parter. Og der er for mig at se én overordnet syndebuk, nemlig udsultningen af folkeskolen.

Det gør mig trist og vred at se, hvordan den generelle befolkning og pressen har haft travlt med at udpege syndebukke: Gerningsmændene, voldsofferet, forældrene, skolen eller kommunen. Uden at nogen ved ret meget om, hvad det hele handler om. Det er laveste fællesnævner, der hersker.

Ingen hæver sig op, ser tingene i et større perspektiv, og peger fingeren mod den virkelige syndebuk, nemlig den regering, der indførte "Inklusion i folkeskolen", og som har sparet stort set al specialstøtte og- undervisning væk.

Folkeskolen skal nu rumme 98 procent af samtlige børn. Uden at man har de nødvendige ressourcer eller kompetencer til denne store opgave. Det betyder at der er et såkaldt inklusionsbarn "I" i mange klasser og på mange folkeskoler.

En "I" kan være en udad reagerende dreng, som kan have svært ved at sidde stille, som måske har et stort temperament og er nem at tirre, som måske har ADHD eller er (sekundært) traumatiseret. En dreng, der kan have svært ved at indgå i de normale sociale relationer og som let bliver klassens/skolens/lokalsamfundets sorte får.

Førhen var der specialtilbud til disse drenge. Det kunne være en specialklasse, et særligt tilrettelagt skoleforløb med flere fysiske aktiviteter, eller en værkstedklasse med få elever. En klasse/et forløb, hvor "I" blev accepteret og respekteret, som den han var. Og hvor der blev stillet passende krav til ham.

Det er meget nemt at sige, at en bestemt elev skulle have været smidt ud af skolen for længe siden. Men hvor skulle man have sendt ham hen? Mig bekendt er der her i Skanderborg Kommune ingen tilbud til normalt begavede børn med sociale udfordringer.

Når man vil, at folkeskolen skal rumme alle børn, uden at der er de nødvendige tilbud og ressourcer til inklusionsbørn, går det galt på et eller andet tidspunkt. Både "I", de andre børn samt lærerne bliver dagligt udfordrede ud over deres grænser.

Det bliver til daglige nederlag for "I", og alle omkring ham bliver trætte af ham. I en lille by som Ry bliver "I" til "ham, den utilpassede", og det der er værre. Det fører til stigmatisering, og det kan føre til, at det nærmest bliver legaliseret at hævne sig på ham - for nogen må da få sat en stopper for galskaben...

Jeg ved, at mange andre forældre til børn med for eksempel ADHD, råber på hjælp fra skoler og kommuner - ofte i årevis (kilde: ADHD Foreningens Facebook gruppe). Og selv om man skulle have ressourcerne til at sætte stolen for døren ved skolen og kommunen, udløser det alligevel ikke den fornødne hjælp.

For mange ADHD-drenge er skolegangen et helvede, fordi Folkeskolen ikke kan rumme dem. Nogle af disse drenge er blevet smidt ud af Folkeskolen - men uden at der har været et alternativt skoletilbud til dem. Hverken skole eller kommune har ret mange ressourcer at gøre med i forhold til "de vilde drenge". Og det er ulykkeligt for alle parter.

Den tragiske historie her i Ry er således et symptom på en syg og udsultet folkeskole. Ikke bare i Ry, men i Danmark.

Inklusionsprojektet er mislykket, og nogen har nu betalt en alt for høj pris for det.

Kære politiker. Hjælp med at få vores folkeskole på rette spor igen. Og hjælp med at der også bliver plads til "de vilde drenge".

Politiet efterlyser to vidner til benzinbombe-overfald