Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mercedes bringer hele familien ud i naturen

Den nye E-klasse stationcar er knap så rummelig i bagagerummet som forgængeren.

Mercedes bringer hele familien ud i naturen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mercedes-Benz er klar med sin første stationcar a la Audi Allroad og Volvo Cross Country. Det er en uhyre vellykket bil.

Egen hytte i Norge? Ødegård i Sverige? Stort jagtrevier i Vestjylland? Lystbåd med tilhørende bådtrailer? Eller behov for og råd til at signalere moderne storbycowboy? Så har Mercedes-Benz et helt nyt bud på en stationcar, der løser alle disse behov og såmænd heller ikke går af vejen for en skiferie.

Af alle bilmærker er det nu Mercedes, der kører alle naturens muntre sønner og døtre i møde med en højbenet E-klasse, som automatisk tager forhjulene til hjælp, hvis bagdækkene mister deres greb i gruset, mudderet, sneen, og hvad den ellers er ude i.

Den har tilnavnet All-Terrain, og udvendigt tager den sig rigtig rap ud med god plads til pløre i de rummelige skærmkasser. Det er en let, terrænduelig bil, hvis man ikke vil have en stor suv, men har godt 800.000 kr. at bruge på den. Bilen lander i det segment, der også omfatter biler fra især Audi og Volvo, altså de kendte Allroad og Cross Country-modeller.

All-Terrain er en pimpet E-klasse, der altid har luftaffjedring og bedre robusthed i forhold til et svirp fra en gren på vej gennem en skov, og så tilbyder den en komfort, som en større suv i praksis ikke kan matche.

 

Mercedes-Benz All-Terrain E 220 D
Fem stjerner ud af seksMotor: 4-cyl.

Effekt: 194 hk ved 3.800 o/min.

Moment: 400 Nm ved 1.600 o/min.

Forbrug: 19,2 km/l.

0-100 km/ t.: 8 sek.

Topfart: 231 km/t.

Pris: Fra 807.000 kr. plus lev.

Beskatning: 617.000 kr.

Virkelig komfortabel

Der er nemlig ikke meget ved siden af en stor Mercedes ved motorvejsfart. Det er luksus på første klasse, men også tillidsvækkende, utrolig stilfærdig transport og kræfter svøbt i blød komfort. Godt nok må køberne undvære den imposante siddeposition, hvor de kan skue ned på de øvrige trafikanter, men den har firehjulstræk og et barsk udseende med det benævnte beskyttelsesskjold og store fenderlister, som beskytter vognen, hvis den kommer uden for alfarvej.

Testbilen er med den effektive 190 hk dieselmotor, der på trods af kun fire cylindre er ganske støjsvag og gør, at man aldrig sidder og mangler kræfter. Koblet sammen med en fremragende nitrins automatgearkasse virker det derfor logisk, at det indtil videre er det eneste valg.

Prisen er 807.000 kr., men som sædvanlig hos Mercedes løber prisen i vejret med ekstraudstyr. Så brug hellere nogle af pengene på det lækre, men halvdyre ekstraudstyr, som en E-klasse fortjener. Tag nu den effektive elektronik, der gør, at bilen kan styre selv, eller den pompøse skærm, der spreder sig over en stor del af instrumenteringen. Under alle omstændigheder er den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing konkurrencedygtig med et niveau på 617.000 kr.

 

Avanceret undervogn

Standard er luftaffjedringen, der har tre forskellige højder op til 35 mm over normal højde. Ved hastigheder op til 35 km/ t. er undervognen løftet 20 mm. Ved højere hastigheder sænkes niveauet tilbage til normal/standard, der er 29 mm højere end en E-Klasse på stålfjedre. Under stort set alle forhold gør luftaffjedringen, at komfortniveauet næppe fås meget bedre på denne side af en Rolls-Royce.

Til gengæld skal man leve med, at denne E-klasse i højere grad vækker opmærksomhed i trafikken end de mere klassiske af slagsen. Uanset designsmag er det en fremragende bil, der hverken står tilbage for Audi eller Volvo, der ellers har omkring 20 års erfaring med at lave biltypen.