Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Alderdomshjem. Fri mig for fordommene

Alderdomshjem. Fri mig for fordommene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dorte K. Bendsen Poulsen, social-og sundhedsassistent på Aarhus Friplejehjem, Beder Landevej 57 B, Beder
Madordninger på plejehjem analyseres - Gislev
Debat. 

Replik: I avisen Danmark skrev læge Marianne Mørk Mathiesen den 7. august "Giv os alderdomshjemmene tilbage". 

Jeg har været ansat indenfor sundhedsvæsnet i mere end 26 år, og er positiv omkring ideologi og tanke vedrørende genskabelse og definition af alderdomshjem. Men - jeg bliver nødt til at kommentere udtalelsen angående "Hvem ønsker at spise sammen med mennesker, der passivt kigger tomt ud i luften, ikke ved, hvad de selv hedder eller sidder savlende med hagesmæk på" - Hvad er det for fordomme?!

Samvær, livsglæde, anerkendelse, empati og omsorg er blandt andet baggrund og nøgleord for en værdig alderdom, men der er ingen, der "behøver" at vide, hvad man selv hedder! 

Med personale omkring sig behøver ingen at frygte "at sidde savlende med hagesmæk på". I mit arbejde på plejehjem har ingen beboere hagesmæk på. Der anvendes spisestykker! 

Og personalet er behjælpelig med at aftørre munde. Eftersom den fysiologiske påvirkning af madens forberedelse, duft og smag medfører øget sekretion af mundvand for at maden lettere fordøjes, er dette et fænomen, der ikke kun er relateret til plejehjemsbeboere - men til mennesket generelt... 

På min arbejdsplads gør vi meget ud af fællesskab og ligeværdighed - også omkring måltidet. Beboere og personale spiser måltiderne sammen. Der skabes en samhørighed, ro og tilknytning, så der opnås værdige spiseoplevelser omkring bordet - hver dag.

Spørgsmål: - Hvem bestemmer, når man så skal flytte fra alderdomshjem til plejehjem ? Hvilke kriterier skal afgøre det? Graden af forfald eller?