Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Folkelighed

Folkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fhv. biskop Kresten Drejergaard
Bestilt til Fyens fra AP. Kresten Drejergaard
Debat. 

Hele tiden støder man på ord som globalisering, danskhed, kulturkanon, sammenhængskraft, elite kontra populisme. Lad mig derfor minde om det gode, danske ord folkelighed.

Det folkelige er det, der er fælles på trods af alt det, som vi i øvrigt er uenige om. Vi er fælles om at være mennesker, endnu inden vi bliver uenige om, hvad menneskelivet går ud på. 

Det folkelige er i den forstand noget før-politisk. Det har ikke noget at gøre med, om vi stemmer til højre eller til venstre i det politiske spektrum, eller om vi er kristne, muslimer eller noget andet. Derimod har det noget at gøre med, om vi i et eller andet omfang har en fælles historie, et fælles sprog og en fælles forestillingsverden, som kan anskueliggøre det, vi taler med hinanden om.

Det, vi er fælles om, kan ikke gøres til afsæt for politiske eller religiøse partidannelser, uden at det ender i noget elitært eller populistisk. Forskellen er ikke så stor. For i politisk henseende forsøger begge parter at slå plat på det, vi er fælles om. Alene det at kalde sig et "folkeparti" synes jeg er en tilsnigelse. Hvis man så oven i købet føjer ordet "dansk" til, nærmer det sig bedrageri, fordi man tager patent på det, som vi alle er.

Det menneskeliv, vi har fælles, kalder altid på en samtale om, hvad det går ud på. Vi lever kun én gang, og det skulle helst være en god gang. Derfor er det nødvendigt, at vi med god vilje og på tværs af meningsforskelle og partiskel holder den folkelige samtale i gang. Uffe Ellemann-Jensen sagde for mange år siden under en valgkamp: "Meld Dem ind i en vælgerforening - om så den er socialdemokratisk!" Det gjorde jeg så. Jeg meldte mig ind i Socialdemokratiet. Det skyldes ikke, at jeg er enig i alt, hvad der kommer fra Socialdemokratiet. Men Uffe Ellemann-Jensen havde ret. Set fra mit vindue er mit medlemskontingent nemlig først og fremmest et bidrag til, at der kan være en folkelig, politisk debat i Danmark.

Synspunkterne i et politisk parti kan let kamme over i enten det elitære eller det populistiske. Men folkelighed er noget andet end det elitære og det populistiske. Folkeligheden udgøres af det, vi har fælles, og som går på tværs af meningsbrydningen.

Derfor skal folkeligheden tænkes med og respekteres som forudsætning i den offentlige debat.

Det folkelige er det, der er fælles på trods af alt det, som vi i øvrigt er uenige om