Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Krigens ansigt. Ikke alle var så galante

Krigens ansigt. Ikke alle var så galante

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Hellmut Seifert Toftdahl har et længere indlæg i avisen Danmark den 8. september, hvor han i afslutningen af indlægget bl.a. skriver om "modstandsbevægelsens kanoniserede helte"  og om de danske pigers "spektakulære, inkluderende kærlighedserfaringer med kultiverede og galante tyske soldater". 

Jeg vil da ikke så tvivl om Helmut Seiferts far, men jeg vil tillade mig at stille spørgsmål om, hvorvidt fædrene til de 12.000 krigsbørn var lige så kultiverede og galante som Helmuts far var.

Om få dage, den 19. september, er det årsdagen for tyskernes internering 1944 af over 2000 politifolk, der blev sendt til internering i KZ-lejre, hvoraf 100 aldrig kom hjem og en stor del af de, der kom hjem, i hele livet har lidt af det ophold. 

Jeg startede min politikariere i 1961 og gjorde derfor tjeneste sammen med flere af de hjemvendte politifolk. Jeg ved, at de ikke mødte ret mange kultiverede og galante tyskere under det tvungne ophold syd for grænsen. 

Jeg tror heller ikke at hollændere, nordmænd, polakker, russere, name it, mødte mange af de galante tyskere, men de var måske i Danmark alle sammen - nogle af dem på rekreation fra østfronten, eller hvor de nu har været i kamp for det tyske overherredømme.

Jeg er gammel nok til at huske de sidste år af krigen.  Jeg er gammel nok til at huske de flotte uniformer, men også de forhutlede russiske krigsfanger, der hver dag blev drevet gennem vores vej. 

Jeg er også gammel nok til at huske min fars psykiske tilstand flere år efter krigen, fordi han havde været med i modstandsbevægelsen uden senere at blive glorificeret. Jeg ved også, at det ikke altid gik retfærdigt til over for de piger, der havde forelsket sig i tyske soldater.   

Du og jeg, Hellmut, har set og oplevet følgerne af krigen, men med hver sin udsigt. Skulle vi ikke lade det være med det og lade din bemærkning om de "glorificerede helte" stå et øjeblik - de kan jo ikke mere svare for sig.