Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Mellemøsten. Palæstinensisk had en følge af 50 års besættelse

Mellemøsten. Palæstinensisk had en følge af 50 års besættelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Svar til Flemming Rasmussen. En vigtig forudsætning for at kende Israel/Palæstina-konflikten er, at man ved selvsyn ser/oplever konflikten, fordi at alt det skrevne er følelsesladet ikke mindst i denne konflikt, der nu har varet i 50 år. 

Jeg har besøgt området mange gange og desuden arbejdet i Hebron i to omgange i den mission, som Danmark deltager i - TIPH.

Har vi glemt den danske besættelse, da tyskerne skramlede over Rådhuspladsen? Fem års besættelse med en aktiv modstandsbevægelse gav selv mange år efter et had til tyskere, som måske stadig kan opleves i Sønderjylland. I Israel/Palæstina-konflikten snakker vi om 50 års besættelse med de konsekvenser, dette har for den palæstinensiske befolkning. Israels erklærede mål er at kolonisere Vestbredden, hvilket de er godt i gang med.

I min optik er det en naturlig menneskelig reaktion, at der ved fortsat undertrykkelse, som en besættelse er udtryk for, ikke mindst den israelske, fremkommer et sådant had, som der er mellem israelere og palæstinensere.

Jeg var i Hebron dagen før massakren og igen tre måneder efter, og mine oplysninger er fra øjenvidner - mennesker der overlevede massakren. Flere originisationer samlede øjenvidneberetninger ind.

Når jeg skriver, at Barry Goldstein fik heltestatus, handler det om Hebron. 25. februar kom jøder fra Vestbredden for at fejre en mand, der dræbte 39 og sårede ca. 70. Jeg har oplevet Hebron 25. februar mange gange både før, og mens jeg arbejdede der. Der er kun en løsning på en fred mellem Israel og Palæstinenserne: Det er en anerkendelse af en palæstinensisk stat, som vi alle troede på i en kort periode efter Oslo-aftalerne. I dag er vi blevet meget klogere, og jeg vil stadig hævde, at Israels overgreb og undertrykkelse af det palæstinensiske folk - ikke mindst de fortsatte bosættelser - er årsagen til konflikten set ud fra en humanistisk og demokratisk holdning.