Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


TV2. Når tv vil gøre en forskel


TV2. Når tv vil gøre en forskel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anne Engdal Stig Christensen, indholdsdirektør, TV2
Billede
Debat. 
Skal TV2 sælges? Skal TV2 i privat ejerskab være en public service-kanal? Skal DR slankes eller fokuseres? Kan DR eventuelt løfte public service-opgaven alene? Skal monopolet på public service-tv genskabes?

Når et år er gået, bliver regnskabet gjort op. Hos TV2 er der både et økonomisk regnskab - lad os glemme det for en stund - og et regnskab over programmerne og den public service-opgave, TV 2 er sat til at løse.

Public service-redegørelsen opgør bl.a. mængden af dansksprogede programmer. På TV2's hovedkanal var 73 procent af programmerne i 2016 dansksprogede svarende til cirka 5.100 timer - på DR1 var den tilsvarende andel 41,5 procent.

TV2's hovedkanal sendte 1483 timers nyhedsudsendelser i 2016 - på DR1 var det tilsvarende antal 338 timer. Vi har opprioriteret nyheder og har nu tre store nyhedsudsendelser i den gode sendetid mellem klokken 18 og 22.30. God nyhedsjournalistik er afgørende i en tid, hvor enhver kan kreere sin egen sandhed på de sociale medier, og algoritmer kan afgøre, hvad du eksponeres for. Det er vigtigere end nogensinde, at vi skaber indsigt, overblik og sammenhæng og holder de journalistiske principper i hævd. Derfor har vi - ud over vores nyhedsudsendelser på hovedkanalen - også 24-timers-nyhedskanalen TV 2 News.

En anden hjørnesten i vores programstrategi er dansk dokumentar. Også her har vi skruet væsentligt op for indsatsen, selv om de undersøgende og meget grundige fakta- og dokumentarprogrammer er noget af det dyreste tv at producere. Men vi har skruet op, fordi det er en del af vores opgave at skabe debat om væsentlige samfundsmæssige forhold, og fordi det er en del af vores DNA at fortælle universelle menneskelige historier, der fokuserer på alt det, vi har tilfælles.

På TV2 er vi drevet af at gøre en forskel. Vi går på arbejde for at gøre en forskel og for at betyde noget for danskerne. For at give indsigt, viden og glæde, der kan bidrage til at gøre danskernes hverdag bedre, mere forståelig, lettere eller bare sjovere.

På TV2 vil vi i løbet af ugens hverdage give vitaminer og indsigt, som gør seerne i stand til som samfundsborgere at forstå og agere i det Danmark, de er en del af. Når det bliver weekend, vil vi gerne samle familien og give afslapning og underholdning, mens vi gør os klar til at møde endnu en uge, hvor kærligheden skal plejes, jeg'et skal udvikles, familien skal hænge sammen, og man skal tackle livets forskellige udfordringer.

Vi har observeret, talt med og mødt danskerne gennem snart 29 år. Når vi øger mængden af danske programmer, skyldes det, at vi fortsat ser et behov for at give og lave historier om almindelige mennesker med helt almindelige udfordringer, glæder og sorger.

Det er det, der binder os sammen - på tværs af alder og køn, geografi, indkomst og nationalitet. Det har vi vist i vores film "Alt det vi deler", der blev lavet til danskerne, og lanceret på de sociale medier, men som vakte stor interesse i hele verden og nu er set af over 250 millioner mennesker. Den succes kan alene tilskrives et menneskeligt behov for at søge det, der binder os sammen, og et behov for at søge forklaringerne, håbet og troen på det gode liv.

Jeg ser tilbage på 2016 med enorm stolthed. Jeg synes, vi er lykkedes med at skabe masser af relevant indhold af høj kvalitet. Vi fik med 'Moskeerne bag sløret' rejst en integrationsdebat, der kom helt ind i stuen hos den almindelige dansker og gav genklang på Christiansborg og i den samlede danske presse. Vi rejste med Lisbeth Zornig ud i landet og fortalte barske menneskelige historier for at belyse nogle af de områder, hvor børn og unge oplever massivt svigt.

Vi fortalte også de menneskeligt rørende historier om Aage, der rammes af demens, om konsekvenserne for ægteskabet, når den ene part rammes af en blodprop ('Dem vi var'), om danskere "på røven" i Nakskov, om børn der klemmes i forældrenes skilsmisse, om pigen fra Tønder, der modigt stod frem med sin historie. Alle rørende - og til tider barske - fortællinger fortalt af modige danskere til gavn for os andre.

Vi har også - i den lidt lettere afdeling - følt kærligt med landmændene i jagten på kærligheden, fulgt de søde nybyggerpar, mens de baksede med drømmehuset, og elsket hele familien Beha og skibet Havana, når de tog os med ud på verdenshavene og bragte suset og drømmen ind i stuerne. Vi har samlet nationen om "Badehotellet" og store sportsbegivenheder, som er bakket op af især danske sportspræstationer på TV2 Sport, og vi har fået en klump i halsen, da Ida Corr fortolkede Peter AG's "Når jeg bliver gammel" i programmet "Toppen af poppen".

TV2 er en unik konstruktion. Vi er kommerciel public service uden den licens til TV2's hovedkanal, som blev stoppet for snart 13 år siden. Vi bliver nødt til at lave public service-tv, som folk gider se, for ellers tjener vi ingen penge. Den opskrift er lykkedes i de forgangne år, fordi danskerne gerne vil have substans og fortællinger om det liv, de lever. De vil grine, græde, glædes, overraskes, forarges og begejstres. Derfor siger vi også, "at hvis du ikke kan mærke det, er det ikke TV2".

I Danmark er vi også særlige, fordi vi ud over TV2 har et DR, der leverer public service. Det er en unik konstruktion, at vi samlet set leverer så meget godt tv om danskerne og det danske samfund.

Denne model er for tiden til debat. Skal TV2 sælges? Skal TV2 i privat ejerskab være en public service-kanal? Skal DR slankes eller fokuseres? Kan DR eventuelt løfte public service-opgaven alene? Skal monopolet på public service-tv genskabes?

Jeg kan kun forholde mig til, hvad vi vil på TV2. Vi vil gøre en forskel i danskernes liv, og vi vil fortsat sikre viden og skabe engagement med vores indhold.

Vi har til stadighed brug for at fortælle historien om danskerne, om den danske model, om det at være dansker og om et Danmark og en verden i forandring. Brug for at pege på de universelle ting, vi har tilfælles - "Alt det vi deler" - og dyrke fællesskabet. Det kan vi med godt tv-indhold. 

TV2 skal - med forankring i provinsen - lytte til behov og strømninger for dermed at gøre en forskel for danskerne.

Det vil vi gerne forpligtes på - også i fremtiden. Vi vil sætte barren endnu højere i forhold til at være tæt på danskerne, på værdierne, på det, der binder os sammen som mennesker, og på det, der giver håb for fremtiden.