Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Coisbo er manden bag øllet

Brygmester Anders Coisbo fra Fyn er på banen med nyt øl og nyt firma under navnet The Man Behind, efter at han sidste år måtte sige farvel til Coisbo Beer. Foto: John Fredy

Coisbo er manden bag øllet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brygmester Anders Coisbo måtte sige farvel til sit livsprojekt, men har fundet et nyt projekt. - Jeg var ikke færdig som iværksætter, siger brygmesteren fra Fyn.

De fleste iværksættere har oplevet tilbageslag, taget forkerte beslutninger eller måttet lukke og slukke for drømmeprojektet. For den fynske ølbrygger Anders Coisbo endte en strid med en tidligere forretningspartner i en konkurs og et tab af retten til at sætte eget navn på etiketten på sit øl.

Siden er den tidligere politimand fra Fyn vendt tilbage med et nyt koncept og et nyt firma under navnet The Man Behind, hvor han bl.a. samarbejder med kokkene Thomas Hermann og Per Hallundbæk om forskellige øl med smag af honningblomst, citrongræs, hyldeblomst og ingefær.

Men hvad driver en iværksætter, som har vundet stribevis af præmier, pokaler og priser for sine bryg tidligere, men med et slag mister livsprojektet?

1. Det, der driver mig, er motivationen for at lave den sanselige oplevelse og skabe det bedste af det bedste øl. Og så handler det om at leve af min passion. Jeg kom tilfældigt ind i ølbranchen og fik anerkendelse for det ret hurtigt. Den anerkendelse har været ret afgørende for, at jeg bliver ved, når jeg kan mærke, at jeg bliver anerkendt for mit arbejde.

2. Jeg blev da sat tilbage i den strid, jeg har oplevet. Og der er ingen tvivl om, at det var en lærerig oplevelse. Det var dog også en læreproces, som ikke kan købes for penge. Samtidigt kan ingen tage den den internationale anerkendelse, jeg har fået, i form af priser og præmier, fra mig. Den har jeg brugt som platform for at komme videre, og samtidigt har jeg fået et nyt blankt stykke papir, da jeg skulle i gang igen - og så har jeg selvfølgelig vurderet, hvad der var galt med det projekt, jeg havde før. Hvad var godt, og hvad gik galt, så det er jo i virkeligheden også billige lærepenge, som man skal huske at bruge.

3. Jeg overvejede kun i enkelte minutter at lave noget helt andet eller eventuelt gå tilbage til politiet, hvor jeg havde et job, jeg også var glad for. Men det var alligevel ikke en mulighed, så i stedet var det op på hesten igen. Jeg kunne bare mærke, at jeg ikke var eller er færdig som iværksætter. Det er det værd af flere årsager, men grundlæggende er det, fordi det er fantastisk at skabe noget. Det første brand skabte jeg på et tidspunkt, hvor Anders Coisbo var ikke-eksisterende i ølbranchen - og derfra til at blive kåret som Danmarks mest vindende brygmester var en fantastisk rejse.

4. Undervejs kæmpede jeg selvfølgelig for at videreføre bryghuset med mit eget navn, men da det ikke lykkedes, fik jeg hurtig følelsen af, at der måtte komme noget andet i stedet for. Det motiverede mig at skabe et nyt brand selv, og det afgørende bliver, at jeg arbejder hårdt og fastholder fokus på det, som jeg god til. Og det er at skabe et brand og brygge godt øl.