Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En mand, en garage og en god idé

Torben Ulriksen har succes med sin opfindelse. Foto: Søren Alwan

En mand, en garage og en god idé

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Torben Ulriksen fra Odder har succes med sin opfindelse, en såkaldt tilt til minigravere, som effektiviserer arbejdet for anlægsgartnere og entreprenører. I skuffen har han flere ideer klar til at blive sat i produktion. Hvis bare han dog havde flere timer i døgnet.

I sit arbejde som anlægsgartner stødte Torben Ulriksen på et problem: Minigraveren måtte ofte give op, når han arbejdede på skrånede grund - redskaberne var ufleksible og kunne ikke klare arbejdet på den ujævne jord.

Altså gik han hjem i garagen og arbejdede på en løsning, og han kom på konstruktionen af en såkaldt tilt - en maskindel, som forbinder minigraver og redskab og passer til maskiner op til tre ton.

Med Ulriksens opfindelse kan minigravere i dag udføre alverdens opgaver, og det giver uanede muligheder for entreprenører og anlægsgartnere, som sparer tid og bliver mere effektive.

Produktet bliver produceret på fabrikken i Odder og solgt til professionelle i Danmark og Norden. Inden længe kommer turen til andre dele af verden, og i øjeblikket er han og hustruen Ulla i New Zealand for at markedsføre opfindelsen.

Firmagaver blev tidligere AGF'ers skæbne

Langsom start

Efter opstarten i 2007 er forretningen vokset langsomt, men de seneste år har Tiltman for alvor fået fart på.

Omsætningen nåede sidste år 7,7 mio. kr., og med nye markeder i sigte står virksomheden endelig over for sit store gennembrud.

Og alligevel har ægteparret ikke travlt med at se forretningen vokse. Ting tager den tid, de tager, som det hedder på godt jysk. Forretningen skal ikke vokse hurtigere, end produktionen og han selv kan følge med til, siger Torben Ulriksen.

Da jeg etablerede Tiltman, sagde folk: Du bliver rig på den idé."
Torben Ulriksen, direktør

Du bliver rig!

- Da jeg etablerede Tiltman, sagde folk: Du bliver rig på den idé, men det tager tid at udvikle et produkt, så det er klar til produktion, og det tager tid at gøre verden opmærksom på sin opfindelse, siger Torben Ulriksen, som for nylig måtte erkende, at pladsen på industrigrunden i Odder var blevet for trang. I øjeblikket er han derfor i gang med at udvide faciliteterne med 800 kvadratmeter på den modsatte side af vejen.

- Jeg har flere opfindelser, som samler støv i skuffen. Jeg bliver aldrig arbejdsløs, siger han.

Koster på privatfronten

Spørger man, hvor langt han kan drive det, og hvordan han forventer, at omsætningen udvikler sig de kommende år, er han forsigtig i sine forudsigelser.

Igen understreger han, at det ikke er ambitionen at blive en stor virksomhed og se omsætningen vokse støt år for år, men at han skal trives med det, han laver, og ikke stifte en masse gæld. Det har netop været succesopskriften, siger han - at han begyndte ene mand hjemme i garagen, og har udviklet forretningen i et forsigtigt tempo.

- Det giver udfordringer at drømme og tænke stort. Jeg er 59 år, jeg kan ikke magte det hele selv, hvis jeg både skal styre den daglige produktion, forretningen og sætte nye opfindelser i produktion, siger han, som i øvrigt aldrig har været tilhænger af forretningsplaner, men foretrækker at forholde sig til verden omkring sig og efterspørgslen her og nu.

- I begyndelsen havde jeg ingen forstand på at drive en forretning. Det er kommet dag for dag. Jeg er opfinder, ikke forretningsmand. Vi har heller ingen marketing- eller salgsafdeling, men styrer alting selv og kan lide at samarbejde med lokale leverandører, fortæller han.

- En lokal grafiker fandt på ordet Tiltman, fordi det fungerer godt på engelsk, og han designede logoet. Og når vi nu er i gang med at bygge ud på den anden side af vejen, er det også lokale håndværkere, som har fået opgaven. Vi vil gerne støtte det lokale erhvervsliv.

Dén politik har mange fordele, siger han - som at man kan stole på hinanden, for man skal kunne møde hinanden over disken i supermarkedet.

- Det giver en god fornemmelse, at jeg kender de folk, jeg samarbejder med. Derfor går jeg heller ikke ud og indhenter tilbud - jeg vælger de lokale, når jeg kan. På samme måde er det vigtigt for os, at vores kunder får en særlig service her, som de ikke får nogen andre steder.