Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Louise designer det, som hun lige står og mangler

En pude til sofaen derhjemme er blevet til en eksportklar virksomhed for Louise Smærup fra Randers. Udover en udvidelse af sortimentet gennem de senere fire år har hun også fået koblet konsulent Jens Kirk fra Core Business på forretningen. Foto: Lars Rasborg

Louise designer det, som hun lige står og mangler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Interiør-designeren Louise Smærup er klar til at erobre verdenen. Hun begynder med en messe i Norge, og næste år venter Sverige, Tyskland og Frankrig.

Det, der begyndte med at designe en pude til sofaen i privaten uden for Randers, har på fire år vokset sig til en lovende virksomhed for Louise Smærup.

I dag er hendes puder at finde i 150 butikker i Danmark sammen med et interiør-sortiment, der tæller alt fra tekstiler som håndklæder, plaider, tasker og sengetøj til keramik som service og vaser og videre igen over lysestænger, bakker og borde i metal til skærebrætter i træ samt plakater på væggene. I alt 225 varenumre og kort fortalt noget til ethvert rum i hjemmet.

- Jeg vidste godt, at det kunne blive til en forretning, men jeg havde ikke forestillet mig, at det ville gå så stærkt. Det har aldrig været drømmen at skabe en stor virksomhed. Udgangspunktet for mig har hele tiden været at have det sjovt - det er det stadig - og jeg er en impulsiv type, så jeg gik egentlig bare i gang uden reel forretningsplan, men nu handler det også om at tjene penge, siger Louise Smærup med et smil.

Hun ansatte sin første medarbejder i 2015 til lagerstyring, pakning og modtagelse af varer. I foråret 2016 blev en salgsagent tilknyttet med fokus på Sjælland og Fyn, i efteråret kom også en jysk salgsagent til, og senest i april blev endnu en medarbejder ansat til at dække backoffice-funktioner som hjemmeside og opkald fra forhandlere.

Mavefornemmelse eller forretningsplan

- Det var ved at blive for meget, hvis jeg skulle sidde med det hele selv. Det er det kreative, som jeg er bedst til. Det er her, jeg helst bruger min energi, men selvfølgelig er det også nødvendigt at have en finger med andre steder i virksomheden, forklarer Louise Smærup.

Derfor tog hun kontakt til Randers Erhverv, og via Væksthus Midtjylland matchede hende op med forretningskonsulent Jens Kirk fra Core Business. Her henter Louise Smærup blandt andet sparring til at professionalisere virksomheden:

- Før handlede jeg meget ud fra min mavefornemmelse. Nu har jeg en plan for, hvor virksomheden skal hen og for eksempel, hvordan vi kommer ind på nye markeder.

Midt i august deltog hun på interiør- og designmessen Formland i Herning, men på årets to do-liste stod også minimum én messe i udlandet. Den vingede hun af med et besøg på Oslo Design Fair ved indgangen til september.

Norge, fordi Louise Smærup allerede har flere kunder her, og fordi nordmændene handler flittigt i hendes webshop. Næste år forventer hun at udvide messeaktiviteterne til Sverige, Tyskland og Frankrig, selv om hun egentlig ikke bryder sig om at skulle sælge sig selv.

- Jeg synes, det er svært at skulle stå og rose noget, som jeg selv har lavet, men jeg kan godt lide snakken med kunderne. Jeg har engang været ude hos en kunde, som da jeg skulle til at gå igen, spurgte om, jeg ikke også skulle vise mine produkter. At være sælger er altså ikke mig, smiler Louise Smærup.

Den grå tråd

Salget går dog ganske godt. Virksomheden er vækstet med 50 procent hvert af de seneste tre år, men Louise Smærup understreger, at hun stadig er i startfasen.

Produktionen foregår dels lokalt eller via danske leverandører med forbindelse til udenlandske producenter. Metal-varerne får Louise Smærup for eksempel lavet hos en lokal smed, mens puder får hun syet blandt andet i Randers.

Stilen er minimalistisk og nordisk med et maskulint og råt udtryk. Den grå farve er gennemgående. For faktisk bryder designeren sig slet ikke om farver. Tværtimod. Derfor er det en undtagelse, at der denne gang har sneget sig et par rosa-puder ind i kollektionen.

Det er salgsagenterne, der har overtalt hende til det. Men de kan godt glemme grøn eller bordeaux, slår Louise Smærup fast:

- Jeg kan godt lide det afdæmpede og grå nuancer, og på den måde skiller mit design sig ud, men jeg får altså stress af farver, for farver skal man forholde sig til. Jeg synes, det er meget federe, når produkterne bare falder naturligt ind i det rum, som det er i.

Lokale leverandører

Louise Smærup er uddannet dekoratør og gør sig også som kunstmaler - eller rettere gjorde, dengang tiden var til det. Hun er mor til tre teenagere, som hun gik hjemme ved, da de var små. Efterfølgende stod hun for bogholderiet i sin mands malerfirma, men der skulle ske noget mere.

- Når kreative mennesker bliver sat til at bogføre, så forsvinder energien. Derfor gik jeg i gang for mig selv, forklarer hun.

Først fra hjemmet, hvor hun fandt inspiration i at designe det, som hun synes manglede. Den første pude er siden blevet til mange salgssucceser.

- Og vi går i hvert fald ikke ned på puder derhjemme.

Siden voksede hendes mands firma ud af lokalerne på Virkevangen i Assentoft, og i stedet flyttede hustruen sin virksomhed ind her, men nu er det gamle malerværksted også snart for lille til hende.

- Jeg henter stadig inspiration i det, som jeg selv mangler, og det er meget forskelligt, hvor jeg får mine idéer fra. Det kan være på kontoret, derhjemme, på en sommerferie eller midt om natten, siger hun.