Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny Molslinje-færge klar til jomfrurejse fra Tasmanien

Flemming Ejlersen har som chefkaptajn hos Molslinjen taget utallige ture på Kattegat, men snart skal han for anden gang sejle en express-færge hjem fra Tasmanien. Besætningen på turen kommer i alt til at tælle 12 mand - fem fra Molslinjen og syv fra Incat-værftet i Hobart. Arkivfoto: Kim Haugaard

Ny Molslinje-færge klar til jomfrurejse fra Tasmanien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I slutningen af maj lægger Express 3 til i Aarhus, men først skal den sejles 13.000 sømil hjem fra værftet i Tasmanien. Molslinjen kan samtidig udvide kapaciteten andre steder.

AARHUS: Molslinjen er netop begyndt at sejle fra Ebeltoft igen. Det skete ved middagstid fredag 7. april, og passagererne kan se frem til flere afgange mellem Sjællands Odde og anløbet på Mols end tidligere.

Helt præcist 366 planlagte ture mod de 350 af slagsen, som det blev til i 2016. Årsagen er blandt andet Molslinjens køb af en spritny hurtigfærge, der får navnet Express 3 i rækkefølgen.

- Den nye færge betyder, at vi kan skrue lidt op for kapaciteten, og fra Ebeltoft bliver det i især fredage, lørdage og søndage, forklarer Jesper Maack, kommunikationschef i Molslinjen og fortsætter:

- Når påsken nærmer sig, så begynder sjællænderne igen at orientere sig mod sommerhusområderne i Jylland, mens vi lukker ned fra Ebeltoft ved udgangen af september, hvor interessen for ruten falder igen.

Det bliver Molslinjens ældste færge, Max Mols, der som udgangspunkt kommer til at tage sig af ruten Ebeltoft-Odden, mens Express 3 endnu er under konstruktion på værftet Incat i Hobart på Tasmanien syd for Australien. Her forventes den færdig inden for de få uger, og så venter en sejltur på 13.000 sømil hjem til Aarhus.

Molslinjens kunder raser over manglende færgeafgang
Molslinjen
  • Molslinjen førte i 2016 1.178.613 personbiler over Kattegat på ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden.
  • Det er en stigning på næsten 9 procent i forhold til 2015.
  • Knap en tredjedel af Molslinjens kunder er erhvervskunder på BusinessBluecard.
  • Den nye færge - Express 3 - bliver 109,4 meter lang og kommer til at kunne overføre 1000 personer og 411 biler ad gangen.

Jomfrurejse fra Tasmanien

Den lange jomfrurejse er lagt i hænderne på Molslinjens tidligere chefkaptajn, Flemming Ejlersen. Han har taget turen før, da Express 2 i 2014 også blev sejlet hjem fra Tasmanien. Express 1 hentede rederiet derimod i den engelske kanal.

- Turen kommer til at tage cirka en måned afhængig af vejret, som bliver en væsentlig med- og modspiller, for færgen er bygget til Kattegat og ikke til Atlanterhavet, og ifølge Flemming Ejlersen er det bestemt ikke en behagelig tur. Det skulle være som at sejle rundt i en korkprop, fortæller Jesper Maack.

Express 3 vil anløbe Aarhus mellem 22. og 25 maj, hvis alt går vel, og den nye færge skal være i drift fra 1. juni.

- Express 3 er en søster til Express 1 og 2, men det er første gang, at vi har været med inde over designet af færgen. Den er bygget, så alt det, som Kattegat har lært os fra de to første færger, er puttet ind i den nye. Det gælder blandt andet vægtfordelingen i skibet, hvor tanke og ballast er flyttet længere frem for at få næsen lidt længere nedad, og indvendig er færgen indrettet så optimal som muligt for passagerer og personale, siger Jesper Maack.

Molslinjen har i øvrigt allerede bestilt Express 4. Den bliver bygget på et andet australsk værft, Austal, og leveringsdatoen er sat til årsskiftet 2019.

Samtidig er byggeriet af en ny fragt- og passagerfærge, som skal sejle fra Rønne til Køge, Ystad og Sassnitz, netop begyndt på et værft i Finland. Molslinjen overtager ruterne til og fra Bornholm i september 2018.