Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Smalle veje er et problem for brede køretøjer

Maskinstationen i Hylke oplever stigende problemer med fremkommeligheden på vejene. Man frygter nye problemer på Vroldvej, fordi kommunen vil snævre vejbanen ind. Samme bekymring har flere landmænd. Foto: Bollerup

Smalle veje er et problem for brede køretøjer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hylke Maskinstation vånder sig over, at veje trafiksikres, så stationens brede køretøjer har svært ved at komme igennem og nemmere skaber kø.

HYLKE: Hylke Maskinstation har stigende problemer med at komme frem på vejene, efterhånden som der laves flere og flere tiltag for trafiksikkerhedens skyld i form af mere snævre vejbaner og fartchikaner.

Det nyeste eksempel er den nye indretning, der er på vej på Vroldvej, hvor vejbredden bliver smallere, primært for at højne trafiksikkerheden og holde farten nede.

- Med vore traktorer og mejetærskere har vi en udfordring. Det bliver sværere og sværere at køre på vejene. Vroldvej bliver 3,25 meter bred i begge retninger og får mange steder med midtertabat. Det slår ikke til, når nogle af vore landbrugsmaskiner, der altså gerne må køre på vejene, er fire meter brede, siger Carsten Nielsen, maskinstationens indehaver.

- Jeg har talt med kommunen om det, men de henviser bare til trafiksikkerheden. Når jeg spørger til antallet af ulykker, så er svaret, at der ikke har været nogen alvorlige ulykker på Vroldvej. Det er selvfølgelig også det sidste, der må ske - det er også vores største frygt - men vi kan ikke komme igennem med vores synspunkter. Jeg har fået at vide i kommunen, at vi må køre ud på cykelstien på Vroldvej, hvis vi ikke kan komme igennem, men det er jo ikke en løsning, siger han.

Vejchef: Fremkommelighed og trafiksikkerhed er en balancegang

Det breder sig på vejene

Han peger på Frueringvej og Emborgvej gennem Alken som andre eksempler på veje, hvor der er problemer med fremkommeligheden for brede køretøjer på grund af trafikchikaner.

- Jeg har kunder i Ry, og jeg ved efterhånden ikke, hvordan jeg skal komme frem. Samtidig vil vi helst ikke genere mere end højst nødvendigt. Vi skal jo alle være her, men der kommer flere og flere biler, og vi er ikke ret populære. Derfor vil vi gerne prøve at vise hensyn. Men det er ikke nemt, når vejene er så smalle, siger Carsten Nielsen.

Selv bredden på Skanderborgvej mellem Ry og Skanderborg kan volde maskinstationen problemer.

Carsten Nielsen har derfor spurgt kommunen, om man ikke kunne placere de reflekspæle, der er sat op flere steder på strækningen i vejkanten, íkke kunne blive flyttet ud på ydersiden af cykelstierne.

- Så kan vi af hensyn til trafikken køre lidt længere ud i siden. Men det har jeg fået af vide, at kommunen ikke må. Men det forstår jeg ikke, for det har man gjort på den nye vej til Odder mellem Torrild og Odder, siger Carsten Nielsen.

Bent Askholm (t.v.), der har gården Hvidmosegård, oplever samme problemer med fremkommelighed på vejene som Carsten Nielsen, indehaver af Hylke Maskinstation. Foto: Bollerup

Et ønske om bump

I sin egen hjemby Hylke er han bekymret for, at der snart vil vokse bump op på vejen gennem byen.

- Vi har foreslået, at man i stedet laver en maksimal tilladt fart på 40 km/timen, for bump gør det ikke nemmere for os. Vi skal meget ned i fart. Og en undersøgelse på strækningen gennem byen har vist, at gennemsnitsfarten ligger helt nede på 39 km/timen, så det er ganske få procent, der kører for hurtigt, siger han.

Men bumpene kommer, det er han overbevist om. For det er den vej, vindene blæser i disse år.

Flere landmænd, som avisen har talt med, oplever tilsvarende problemer. En landmand i Svejstrup fortæller, at han også skal bruge Vroldvej til en mejetærsker, der er fire meter bred, når han skal høste en af sine marker. Men hvad gør han, når Vroldvej kun bliver 3.25 meter bred?