Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vi er et spejl af industrien - det går ret godt lige nu

Direktør Michael Laursen præsenterer en 33 tons Hyster gaffeltruck foran firmaets nye lager/showroom. Trucken er solgt og leveres til en kunde i Ny Caledonien i begyndelse af Januar 2017. Foto: Lars Juul Nielsen

Vi er et spejl af industrien - det går ret godt lige nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odder-virksomheden ProTruck A/S er vokset fra syv til 55 mand på få år. Manden bag succesen er Michael Laursen, en kending i gaffeltruck-branchen og nu i fuld gang med at tage markedsandele fra konkurrenterne i en tid, da virksomhederne igen investerer i dyre maskiner.

VÆKST: Femårsplanen var forsigtig med plads til overraskelser, da Michael Laursen i 2011 overtog det danske agentur for Hyster, en amerikansk producent af gaffeltrucks og verdens fjerdestørste af slagsen.

Valget faldt på Odder, da han skulle finde et egnet sted at drive sin virksomhed ProTruck, for placeringen centralt i Østjylland betyder kort afstand til kunder og medarbejdere, og så er her gode voksemuligheder for en virksomhed, som kræver lagerfaciliteter og masser af plads.

Det meste af sit liv har han været i gaffeltruckbranchen, først i familievirksomheden DanTruck A/S, som blev solgt for 15 år siden, og nu i fuld gang med at udvide og udvikle ProTruck, som han har bygget op fra bunden. Salget af familievirksomheden var med til at ruste ham økonomisk til at kaste sig ud i iværksætter-eventyret, og ProTrucks succes har for længst overgået de første forsigtige planer.

- Det kræver mod, hårdt arbejde og økonomiske muskler at etablere sig i gaffeltruck-branchen, som er kapitalkrævende og præget af hård konkurrence. Når jeg alligevel gjorde det, er det fordi jeg ikke kan lade være. Jeg kender branchen ud og ind, det ligger i blodet.

En mand, en garage og en god idé

Investeringslysten vokser

De første år har krævet en ekstrem arbejdsindsats, han tæller ikke arbejdstimer, til gengæld har han det sjovt med det, han laver, og det er en forudsætning for at få succes. Og så bidrager det naturligvis til succesen, at Hyster er et stærkt brand, som er kendt i hele verden, siger han.

- Derfor har det kunnet lade sig gøre for os at vokse så meget på bare fem år, og så vidner vores fremgang om, at det går godt for dansk erhvervsliv lige nu. Vi er et industribarometer, og når virksomhederne har det svært, køber de færre maskiner - når det går godt, investerer man igen, som vi oplever det i øjeblikket.

Derfor tør han godt være mere ambitiøs i sin næste femårsplan. ProTruck sidder i øjeblikket på omkring fem procent af det danske marked for gaffeltrucks, og om fem år skulle tallet gerne være det dobbelte. I øjeblikket er man blandt andet i gang med at udvide aktiviteterne på Sjælland, hvor en ny lager- og kontorbygning er under opførelse.

- Cirka 45 procent af salget af gaffeltrucks ligger øst for Storebælt, og derfor har vi identificeret Sjælland som et vigtigt fokusområde for os. Hvis vi antager, at vi gør det lige så godt øst for Storebælt, regner vi med at fordoble vores markedsandel de næste fem år. Derfor bygger vi ud, så vi kan være tæt på de sjællandske kunder både fysisk og økonomisk.

ProTruck ejer også det norske Hyster-agentur og har seks ansatte i Norge. Det har betydet en del rejseaktivitet for direktøren, især i opstartsfasen.

- Vi har taget markedsandele fra andre aktører både på det danske og norske marked, og det skal vi fortsætte med, siger Michael Laursen, som fortæller, at kunderne kommer fra alle brancher, hvor både lette og tunge løft er hverdag.

Supermarkeder og engroslagre har typisk brug for de mindre maskiner, mens den producerende industri har behov for de store modeller, som kan løfte alt fra euro-paller til tonstunge containere. Hyster er den eneste producent i verden, som fremstiller både de små gaffeltrucks i prisklassen 25-30.000 kr. og sværvægter-modellerne, som har en nypris på op til 3,5 mio. kr. Typisk er det shipping- og stevedore virksomheder og tung industri, som har brug for de dyreste modeller med den største løftekapacitet.

Fra diesel til el

Som alle andre brancher har gaffeltruckbranchen fokus på miljøet, og udviklingen betyder, at flere maskiner i dag er batteridrevne og kører på el i stedet for diesel og gas. To-tredjedele af maskinerne på det danske marked er i dag el-drevne, fortæller han.

- I dag sælger vi maskiner, som kører på el, og som kan løfte op til 16 ton. Det er en stor gevinst for miljøet både ude og inde. Netop på det teknologiske område oplever vi den største markedsforandring i disse år samtidig med, at der bliver stillet stadig skrappere krav til arbejdsmiljøet, og virksomheder går mere og mere væk fra manuelle løft. Det kan vi mærke på salget af de mindre gaffeltrucks, som er gået frem.

Jo større truck, jo længere livscyklus, fortæller han. Det første ejerskab varer typisk fem-seks år, herefter havner maskinen igen i hænderne på ProTruck, som renoverer den og sælger den videre til en kunde, som har knap så krævende opgaver. En gaffeltruck har typisk en levetid på 15-20 år, inden den bliver sendt til skrot og hugget op.

ProTruck
  • ProTruck er stiftet af Michael Laursen og har base i Odder.
  • Virksomheden havde sidste år en omsætning på ca. 150 mio. kr. på det danske marked og 25 mio. kr. på det norske marked.
  • I Danmark bliver der solgt cirka 6000-6500 nye gaffeltrucks om året, heraf sælger Protruck cirka 350 maskiner. Dertil kommer omsætningen af brugte trucks, udlejning, reparationer og service.
  • Før krisen i 2008 blev der solgt 8000 maskiner om året, et tal, som under krisen faldt til 2500 (2009). Efter en årrække med en flad udvikling, er salget af gaffeltrucks de seneste fire år vokset med 10-15 pct. om året.
  • Energieffektivitet og en mindre miljøbelastning er i fokus, og det afspejler sig i de nye maskiner på markedet. En stor containertruck bruger 25 procent mindre dieselolie end en tilsvarende model for fem år siden, og udledningen af skadelige stoffer er halveret.

De omkring ti landsdækkende udbydere er altså i hård konkurrence med hinanden, og Michael Laursens ambition er, at ProTruck om ti år er en af de helt store spillere på markedet - for man vil på et tidspunkt nå en naturlig mætning, siger han.

Indtil da er der masser at se til, og mens man bygger på Sjælland, regner man med, at den jyske forretning vokser yderligere.

- Vi bliver flere ansatte i Odder de næste år. Jeg vil gætte på vi vokser med 10 procent årligt de næste par år, siger iværksætteren, som har skabt et stærkt team omkring sig.

Tre ledende medarbejdere har han valgt at honorere for deres særlige indsats. De har hver en minoritetsandel i firmaet.

- Det giver kontinuitet og stabilitet, når ansvaret er fordelt på flere personer. Jeg har drevet virksomheder i mange år, og opskriften på succes har været kombinationen af ekstremt hårdt arbejde, et godt produkt, det rigtige hold og så et stærkt kapitalberedskab, som er skabt takket være mange års fornuftig drift og konsolidering.

- Uden de ingredienser havde vi ikke haft nær så meget fart på.