Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En slagsikker millionforretning

PanzerGlass i Hinnerup har stor succes med deres hærdede mobilbeskyttelse, og de er kun lige begyndt. Foto: Axel Schütt


En slagsikker millionforretning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

PanzerGlass fra Hinnerup sælger hærdet beskyttelsesglas, der på små to år blevet det mest solgte mobiltilbehør i Danmark. Det sælges også i millionvis i udlandet, og man er kun lige begyndt.

Et ganske almindeligt skrivebord. Hæve-sænke funktion, sort, sterilt, rytteligt med computerskærm og musemåtte. Og så en sort og orange hammer. Midt på bordet.

Fra panserglas på Ebay til sund virksomhed og nyåbnet butik

Den er en del af kontormiljøet - hammeren, hos PanzerGlass i Hinnerup, er en slags talisman og et synonym på den ekspanderende virksomhed.

For her lever man af at sælge glas. 0,4 mm tykt panserglas til smartphones og tablets for at være helt præcis, og så er et stykke værktøj i hærdet stål en effektiv måde at vise, hvor robust produktet er.

Næsten skudsikker

For panserglasset, man sælger, er stærkt. Ni gange stærkere end almindeligt glas og med en tykkelse på 0,4 mm kan det holdet til at komme i kambolage med et spidst, kilotungt lod tabt fra 60 centimers højde - som det eneste beskyttelsesglas på markedet. Valgte man fra PanzerGlass at lave det 1,9 mm tykt, ville det være skudsikkert. Men da det er de færreste kunder, der har brug for en kugleafvisende mobil, valgte man den mindre tykkelse.

»Vi fik idéen i slutningen af 2012, da vi så et tilsvarende produkt, og så tænkte vi, at det kan vi lave et brand på. Jeg har altid lært, at der ikke findes produkter, hvor målgruppen er alle, men her er vi tæt på,« fortæller Jimmy Olsen, der er stifter af virksomheden.

I maj 2013 havde de registreret navnet, og da man fra start var en del af Juhl Bach Holding Group, var en masse logistiske og praktiske udfordringer ryddet af vejen. Man kunne fokusere på at komme fremad, for fuld damp.

Flyvende fra start

Det første år havde man et overskud på 2,5 millioner kroner. Man er nu det mest sælgende mobiltilbehør i Danmark, sælger til det meste af verden i millionvis og forventer massivt overskud i 2015. Men man er først lige begyndt.

»Det er gået sindssygt stærkt, men da vi startede, havde man ikke set glas på telefoner, og vi er stadig en af de eneste i Danmark, der sælger det. Timingen har været god, og salget har været eksponentielt stigende, så vi har virkelig ramt noget,« lyder det fra Jimmy Olsen, der netop er kommet hjem fra verdens største mobilmesse, MWC, hvor man var i live-tv i Irland med panserglasset og den sorte hammer.

Går efter verden

De er netop blevet nomineret til årets iværksætterpris i Favrskov Kommune, men det er ikke priser, de samler på. Det er bare en lille bonus i en hverdag, der kun handler om at sælge nogle produkter.

»Det kan blive kæmpestort, og vi går efter verden. Vi sælger i USA, Kuwait, Saudi Arabien, Indien, men der er et stort salgspotentiale i asien, hvor der er en masse billige Kina-produkter, men ikke noget, så godt som vores. Så nu skal vi have ansat en europæisk slagsleder, og så kan vi komme i gang. Det er det, vi venter på,« siger Jimmy Olsen.

Og det er netop tid, der er største udfordring i øjeblikket for den væksthidsige virksomhed.

Man sælger flere end 100 forskellige varianter, men flagskibet i sortimentet er et premiumglas til iPhone 6, som har afrundede hjørner og derfor dækker udover selve glasskærmen. Også her har man været firstmover på markedet, og så handler det bare om at finde tiden til at få produktet frem.

De sidder kun fem mand til daglig på kontoret i Delta 6 i Hinnerup, er alt i alt 30 mand tilknyttet, men har flere på vej.

»En af vores udfordringer er at fortælle om vores features, for det kan være svært at se på forskel på to stykker tyndt glas. Det er svært at se, at det her glas har overlevet over mange slag med hammeren der, og folk tror altid, det er for godt til at være sandt, indtil jeg slår hårdt med hammeren,« lyder det fra Rasmus Bach Christensen, der er marketing manager hos PanzerGlass.

Glasset er kun 0,4 mm tykt, men har vist sig at være guld værd for Hinnerup-virksomheden. En skudsikker idé.

Næsten.

PanzerGlass
<p>Hinnerup-virksomhed, som sælger beskyttelsesglas til smartphones og tablets.</p><p>Glasset er lavet af panserglas, som er ni gange så stærkt som almindeligt glas.</p><p>Glasset bliver hærdet i fem timer ved 500 grader og bliver lavet med en tykkelse på 0,4 mm.</p><p>Det kan klare at få et kilotungt, spidst lod tabt ned på sig fra 60 centimeters højde, som det eneste på markedet.</p><p>Valgte man at lave glasset 1,9 mm tykt ville det være skudsikkert.</p><p>PanzerGlass kommer i flere end 100 forskellige varianter.</p>