Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Team Rotary Favrskov kører mod Paris

Onsdag mødte Favrskov-teamet nogle af cykelkollegerne i Team Rynkeby. Privatfoto

Team Rotary Favrskov kører mod Paris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Velgørenhed. Favrskov-teamet havde en hård dag onsdag i Ardennerne.

Team Rotary Favrskov havde en hård dag i sadlerne onsdag, da de 40 cykelryttere nåede til 6. etape på turen fra Hinnerup til Paris.

Dagens rute gik vest om Maastricht og efter cirka en tredjedel af strækningen ville de nå er et de største stigninger på turen. En stigning på godt nok kun 1,4 kilometer, men med en stigning på ikke mindre end 24 procent.

I teamets dagbog skriver de følgende:

»18. Juli-2012 blev ikke en dag på kontoret. Nej alle kvinder og mænd blev ganske brutalt kastet ud i produktionen og her blev vi hele dagen.«

»Fra vores fælles arbejdsplads bag styret kunne vi hurtigt begynde at se landskabet ændre sig fra det helt flade Nederlandene, til et langt mere bakket/ bjergsomt terræn som Ardennerne består af.«

»Ardennerne er utrolig smukke, pyntet med små hyggelige byer som ligger som perler på en snor. Hernede er snoren floden Meuse som vi har fulgt en stor del af dagen. Dovent slynger den sig gemmen landskabet - lige modsat os det bestemt ikke var dovne.«

»197 kilometer med næsten 2000 højdemeter, heraf den frygtede stigning i byen Hui. Muren i Hui er kun 1,4 km lang, men den har stigningsprocenter på 24. Spørg lige om pulsen kom op, da vi begyndte på opstigningen. Efter 1. sving fandt vi ud af at vi ikke var alene. der kom danske tilråb, fotografer stod til højre og venstre, TV2 vejret var klar på toppen med interview. Team Rynkby havde som os bestemt at holde pause på toppen af muren så pludselig var vi som deltagere i den rigtige Tour. Det giver vinger med så mange positive tilråb, så vi giver os fuldt ud. Ingen af os kommer dog i nærheden af Birgit Bach-Valeur. Siden marts har hun været oppe af Pøt Møllebakken ca. 80 gange - ingen af os andre har forberedt os så effektivt imod Hui som hende.«

»Så nu skulle slaget slås, og hvilken kamp. Hun trådte rundt og rundt indtil der ikke var flere kræfter, hvorefter hun væltede om på siden med cyklen ovenpå.«

»Langsomt fik hun klikket sig af pedalerne, rejst sig selv og cyklen op. Vandflasken blev sat til munden og den værste tørst slukket. Efter et øjeblik hvor hun fik vejret igen, klikker » supergirl » i pedalerne igen og cykler til toppen. Sej pige. Det skal siges at mange af os andre trak cyklen en god bid af Bakken, så super godt gået.«

»Pausen på toppen blev naturligvis lidt længere end planlagt. Her var meget vi skulle have delt, med hinanden og med Rynkerne. Så I os i T2.«

»Normalt har vi 3 pauser i løbet af en etape, men på grund af de strabadser som vi skulle igennem var der planlagt 4. Ikke en for lidt, for idag var vi endvidere velsignet med sol og varme. 25 - 28 grader, så nu er det sommer. Der er skønt cykelvejr, så endelig er vi alle i de korte bukser og med korte ærmer, så det er dejligt.«

»Efter Hui bød etapen på lange nedkørsler, flere kilometer hvor vi blot kan lade cyklen løbe og hustigheden kommer let over 50 km/t, vi kører med god afstand og feltet er strakt ud over flere hundrede meter. Men vi lærte hurtigt, at efter hver nedkørsel kommer der en lang opkørsel, her kommer farten ned og vi skifter til de små gear og klatrer og klatrer. Op og op igen, det er dejligt der er sving på vejen så vi ikke kan se hvor langt der er til toppen.«

»Op og ned af bakkerne, hvor vi nyder udsigten og landskabet og sveder bravt hele dagen, nej, det var ikke en dag på kontoret.«

»Vi fik fri langt efter fyraften, kl. 18,40 blev sidste sving taget ind på hotellet og bagsmækken åbnet. Tak for i dag.«

Det var dagsbogsnotaterne efter onsdag. I dag, fredag, kommer så turens sidste etape, den korte på kun 73 kilometer mod målet i Paris.