Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Elever betalte forud for studenterkørsel: Nu er transportfirmaet gået konkurs

Arkivfoto: Flemming Krogh

Elever betalte forud for studenterkørsel: Nu er transportfirmaet gået konkurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

3.b. på Tornbjerg Gymnasium havde bestilt studenterkørsel et år inden begivenheden. Den 23. juni skulle det gå løs, men transportfirmaet er nu gået konkurs. Eleverne har prøvet at få kontakt med firmaet, men har intet hørt. Nu står de med et minus 15.000 kroner på bankbogen for en ydelse, de ikke får.

ODENSE: Alt var på plads. 3.b. på Tornbjerg Gymnasium i Odense havde nemlig været ude i god tid, og havde bestilt studenterkørsel et år inden deres sidste eksamen. Firmaet, der skulle køre med de snart nyudklækkede studenter, var KJ-Flyt & Transport, men tirsdag fik 3.b. denne triste nyhed i en mail fra flytte- og transportfirmaet:

"Kære Sofie. Vi er gået i betalingsstandsning. Vi har fyret vores folk og lukker butikken. Vi går konkurs i den nærmeste fremtid. Vi har gjort, hvad vi kunne for at finde en løsning til at køre videre. Uden held - beklager meget".

- Det er noget værre rod. Vi har altså lavet aftale med dem et år forinden. Vi tjekkede, om de havde tilladelse til at køre studentkørsel, og det havde de, og vi undersøgte anmeldelser af dem, som også så fine ud, fortæller Sofie Petersen, der er en af de elever, der står for studenterkørsel i 3.b.

Firmaets konkurs betyder, udover manglende transport, at 3.b. på Tornbjerg Gymnasium mister de 15.000 kroner, som de har lagt for kørslen.

- Vi har været frustrerede, fordi det vi har glædet os til i så lang tid, og som er en tradition, pludselig var gået i vasken, fortæller gymnasielev Fatima Hussein.

Eleverne i 3.b. har kimet firmaet ned og skrevet mails til ejer Kenneth Jørgensen, men eleverne har intet svar fået.

- Det viser jo bare, at han er en svindler, og at han ikke har nogen samvittighed, siger Fatima Hussein.

Virksomheden har tidligere dårlige sager på sig, blandt andet tilbage i 2008, hvor firmaet har fusket med deres oplysninger, og på forbrugersiden Trustpilot.com fremgår også nogle ringe anmeldelser af firmaet, der ejes ene og alene af Kenneth Jørgensen.

Studenterkørsel i luksusklassen: Det næste er stripperstang som standardudstyr

Penge de ikke har

Siden eleverne i 3.b. fik den dårlige nyhed, har de arbejdet hårdt på at finde en erstatning, så klassen stadig kan komme på vogntur. Men nye penge, der skulle findes, har været et problem for eleverne.

- Vi får kun S.U. og vi har sparet de penge op, vi skulle bruge til studenterkørsel. Vi skal ud og lægge yderligere kroner og øre for at kunne få en ny studentervogn, og det er der nogen, som ikke har råd til, fortæller Fatima Hussein.

- Mange af klassens elever har ikke lige råd til at spytte 500 eller 1000 kroner ekstra i for studenterkørsel, og det er ærgerligt, for mange familier har set frem til at få besøg af hele klassen. Jeg kan tale for mig selv. Jeg er den ældste af mine søskende, dermed også den første student, og min familie har glædet sig til at få min klasse på besøg.

Fundet en løsning

3Men trods eleverne har tabt 15.000 kroner, så har lykken tilsmilet 3.b. på anden vis. Sofie Petersen er nemlig en af dem, der har ringet rundt for at finde klassens erstatning for den mislykkede kørsel. Vognmand Peter Falck fra Glamsbjerg forbarmede sig over elevernes situation, og har givet dem 10 timers kørsel for 7.500 kroner.

- Det er vi utrolig glade og taknemmelig for. Det har reddet vores ulykkelige situation, fortæller Fatima Hussein.

Hvad angår pengeproblemet blandt eleverne i klassen, har de kommende studenter fundet en soledarisk løsning.

- Dem, der har pengene, spytter bare lidt ekstra i kassen, så alle kan komme med. For at nå at køre inden for de 10 timer, kører vi så ikke hjem til de elever, der ikke har betalt anden omgang. Så må deres familier komme til de steder, vi når hen, siger Sofie Petersen.

Også 3.c. på Tornbjerg Gymnasium mistede deres studenterkørsel, som også var bestilt hos KJ-Flyt & Transport. Det samme oplevede en gymnasieklasse på Faaborg Gymnasium.

Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra ejeren af KJ-Flyt & Transport, Kenneth Jørgensen.