Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Aarhus spiller med på internationalt musiknetværk

Yung er et af de århusianske rockbands, der også internationalt har vakt opsigt de seneste par år. Foto: Fryd Frydendahl

Aarhus spiller med på internationalt musiknetværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Musiknetværket Promus udbygger initiativet Music City Aarhus med samarbejder i både Holland, Tyskland og Australien.

AARHUS: Da Spot Festival blev afviklet sidste år, var der som altid - ved siden af al livemusikken - oplæg ved branchefolk fra både ind- og udland.

En af dem, Amy Terrill, executive vice president i organisationen Music Canada, var inviteret til at fortælle om rapporten "The Mastering Of A Music City".

Baseret på undersøgelser fra byer som Seattle, Nashville, Hamburg og Berlin, pegede hun på en række elementer, der definerer en musikby.

Kriterierne tæller blandt andet, at byen rummer en stærk talentmasse af bands og musikere; en blomstrende musikscene samt en politisk strategi på musikområdet.

Til stede blandt publikum den eftermiddag var Jesper Mardahl, som står i spidsen for Promus - Musiknetværket i Aarhus.

I tankerne kunne han ikke andet end sætte kryds ved det hele på Aarhus' vegne, når det gjaldt byens status i forhold til de nævnte kriterier.

Musikken rocker Aarhus for milliarder
Music City Aarhus
Music City Aarhus er et netværk for musikaktører i Aarhus, iværksat af Promus.Netværket er etableret på baggrund af rapporten "The Mastering Of A Music City", der er udarbejdet af Music Canada.

Rapporten kan beskrives som en køreplan for udviklingen af en såkaldt "music city"-strategi, hvor musiklivet i en by kan være en afgørende drivkraft for udvikling og vækst.

Sideløbende er Music Cities Network blevet til. Her arbejder Promus sammen med partnere i foreløbig Hamburg, Groningen og Sydney.

Læs mere: www.promus.dk

Internationalt netværk

Siden da blev netværket Music City Aarhus etableret.

Ambitionen er blandt andet at være en stærk politisk stemme for musikken, at sætte fokus på musikkens betydning - såvel kunstnerisk som kommercielt - samt at styrke vækstlaget og knytte byens aktører tættere sammen.

Music City Aarhus indgår også i et internationalt netværk, Music Cities Network, der foreløbig tæller Hamburg, Groningen og Sydney.

- Kernen er et originalt og producerende musikmiljø. Hvis ikke du har det, kan det være ligegyldigt, siger Jesper Mardahl om begrebet Music City.

- Jeg har stor respekt for, hvad man har gjort i Horsens med at præsentere en række kæmpemæssige musikarrangementer. Det er enormt godt gået, men det gør jo ikke Horsens til en musikby.

- Ud fra et branding perspektiv er det naturligvis ikke lige meget, siger han og fortsætter:

- Jeg mødte på et tidspunkt en kollega fra Liverpool, som fortalte, at der errigtig mange penge i musikturisme i Liverpool: 82 millioner pund årligt. Men det ved vi jo godt skyldes the fab four; folk vil gerne se kopien af The Cavern Club - og fred være med dét, siger Jesper Mardahl med henvisning til rockklubben, hvor The Beatles optrådte tæt på 300 gange efter hjemkomsten fra tiden i Hamburg.

- Northside er vigtig, ja; men det er et spillested som Tape også. Det er vigtigt, at vi har et produktionsmiljø. Havde vi ikke det, var der ingen talentudvikling.
Jesper Mardahl

Den afgørende fødekæde

- Amerikanerne siger lidt det samme om Austin, Texas. Byen har en masse kvaliteter, og det er helt fint at kalde den for "the live music capital of the world" - ikke mindst på grund af festivalen SXSW - South By Southwest.

- Men derudover har byen faktisk ingen musikindustri af reel betydning, siger Jesper Mardahl.

- I Aarhus har vi en fødekæde. Og en fødekæde-tænkning, fortsætter han.

- Northside er vigtig, ja; men det er et spillested som Tape også. Det er vigtigt, at vi har et produktionsmiljø. Havde vi ikke det, var der ingen talentudvikling.

Som resultat af det internationale samarbejde i Music Cities Network, kan Promus i Aarhus 1. februar byde på arrangementet "Basic Germany 2.0". Her vil en række musikbranchefolk fra Hamburg give en overordnet introduktion til det tyske marked og fortælle om deres arbejde.

Derudover arbejder parterne på at præsentere bands fra henholdsvis Aarhus, Groningen og Hamburg, når årets Spot Festival går i luften til maj.

Ligesom der er planer om, at spillesteder i de nævnte regioner kan drage nytte af hinandens erfaringer.