Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Alle for en, to, tre: Aarhus-instruktør tager tredje runde med Timo, Ralf og Nikolai

Instruktøren og medforfatter til manuskriptet, Rasmus Heide (tv.), giver Rasmus Bjerg de sidste anvisninger før en optagelse. Foto: Jens Thaysen


Alle for en, to, tre: Aarhus-instruktør tager tredje runde med Timo, Ralf og Nikolai

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indspilningerne til komedien »Alle For Tre« er netop afsluttet. Den århusianske instruktør Rasmus Heide ser frem til at præsentere et persongalleri med noget mere på spil end i de to foregående film.

De tre småforbrydere Timo, Ralf og Nikolai har i foreløbig to film været lidt af et hit hos det danske biografpublikum.

Se billederne: Film til 25 millioner kroner optages i Syddjurs

Knap 800.000 af dem købte i hvert fald billetter til henholdsvis »Alle For En« (2011) og »Alle For To« (2013).

Indspilningerne til den tredje - med den oplagte titel »Alle For Tre«, er netop afsluttet.

Igen med Rasmus Bjerg, Mick Øgendahl og Jonatan Spang i rollerne som de tre indledningsvis nævnte karakterer.

Og igen med den århusianske instruktør og manuskriptforfatter Rasmus Heide i en bærende rolle bag kameraet.

I denne uge satte filmholdet punktum for en optageperiode, der blev søsat for snart to måneder siden.

Nogle af de sidste scener kom i kassen nedenfor Navitas i Aarhus, hvor et større areal for en stund var omdannet til et filmset.

Handlingen i hovedtræk

De handlingsmæssige stikord i »Alle For Tre« er som følger:

Nikolai (Jonatan Spang) er blevet lovlydig og har tilsyneladende fundet sin rette hylde som børnehavepædagog.

Timo (Rasmus Bjerg) er blevet skilt fra Lonnie, mens sagsbehandleren truer med at afbryde hans samkvemsret med sønnen Heino, hvis ikke han betaler de fem års børnepenge, han er bagud.

Ralf (Mick Øgendahl) er bare Ralf.

Da brødrenes far Arno (Kurt Ravn) dør, går det op for Timo, at en ukendt bror i Italien er enearving til en værdifuld gammel motorcykel.

Med Ralf på slæb tager han afsted; han vil have fat i motorcyklen, så han har råd til at betale børnepengene og samtidig beholde Heino.

I Italien kører det hele imidlertid temmelig meget af sporet, da den ukendte bror viser sig at være en søster (spillet af Sonja Richter).

Og da motorcyklen samtidig er blevet inddraget af den lokale pelsfabrikant og mafioso (Zlatko Buric), må Timo og Ralf arbejde sammen med deres nyfundne søster for at begå deres vildeste kup til dato.

Klar til optagelse

Vi spoler lige tiden tilbage til filmoptagelserne nedenfor Navitas.

Kurt Ravn, Rasmus Bjerg og Mick Øgendahl sidder klar i en VW Transporter - sidstnævnte iført morgenkåbe og hårnet.

Instruktøren Rasmus Heide hænger ved det åbne sidevindue og giver instrukser.

Efter en prøve, er filmholdet klar til optagelse.

Scenen tages om fem-seks gange. Ind i mellem afbrydes den på grund af lyden fra signalet og bommene fra den nærliggende jernbanelinje mellem Aarhus og Grenaa.

»Super location«, kommer det sarkastisk fra Mick Øgendahl inde i bilen, mens han griner og giver enthumbs uptil Rasmus Heide.

Ny optagelse.

Vi placerer os tæt sammen ved en monitor og følger med.

Hvad scenen nærmere illustrerer, skal ikke afsløres her. Men Kurt Ravns forundrede blik og replik til Mick Øgendahl; »er du begyndt at gå til brydning?« er lige skæg hver gang.

Rasmus Heide vipper på fødderne og står med øjnene på stilke helt tæt på skærmen.

»Tak!« råber han efter et koncentreret minuts tid og lægger manuskriptet fra sig.

Modstanden indefra

Pause.

Rasmus Heide flyver lidt rundt og aftaler praktiske detaljer med de øvrige på holdet, før han vender tilbage.

»Når man laver en tre'er, er der en konvention om, at det skal være større, bedre og sjovere,« siger han.

»Det ville vi selvfølgelig også prøve at tackle, men uden bare at skrue op på de samme knapper, som vi gjorde sidste gang.«

»I stedet ville vi se på, hvordan vi får karaktererne til at have mere på spil.«

»I de to andre film havde vi en superskurk i form af Rutger Hauer i et'eren og Kim Bodnia i to'eren. Det var en konflikt, der kom udefra. Hvis vi skulle doble det op, skulle der også være problemer på hjemmefronten.«

»Så i den her film har vi både at gøre med en udefrakommende modstand; en pelsbaron, spillet af Zlatko Buric, og Timo's indre problemer.«

Rasmus Heide fortsætter:

»Det at karaktererne har mere på spil, har både gjort det mere medrivende, men simpelthen også sjovere. For der er bare noget komisk krudt i, at folk har problemer, man kan genkende.«

»Det er med andre ord ikke bare vores tre drenge mod en superskurk, men rent faktisk også en kamp imod de hverdagsproblemer, vi alle sammen kan bokse med og relatere til.«

Mere på spil denne gang

Stadig pause.

Rasmus Bjerg tanker kaffe og synker lidt ind i sig selv.

»Jeg tror, det er gået rigtig godt; det vil tiden i klipperummet jo vise«, smiler han.

»Men vi har virkelig været produktive. Rasmus (Heide,red.) er meget grundig, så vi har fået mange fantastiske billeder med hjem - både fra Kroatien og her fra Aarhus.«

»Jeg tror sgu på det, og jeg synes, at historien denne gang er endnu stærkere, end i de to foregående film.«

Hvordan?

»Det er stadig comedy, der er omdrejningspunktet, men i forhold til problematikkerne, som karakterne bøvler med, er der lidt mere på spil denne gang. Nemlig noget med at miste en far - og om at få noget familier, man ikke vidste, man havde.«

»For at kunne modtage en relation, skal man jo give lidt af sig selv, og det kan være svært, hvis man ikke har prøvet det før.«

Runder af med bravur

For Rasmus Bjergs karakter Timo gælder det, at han er ved at miste sin dreng.

»Ja, han er blevet skilt og misligholder lidt de aftaler, der er med moren,« fortæller Rasmus Bjerg.

»Så han møder op hos Statsforvaltningen et par gange, hvor han får at vide, at han skal tage sig sammen.«

Timobliverskam klogere på tilværelsen, bemærker Rasmus Bjerg. Ikke mindst, da han mister sin far og erfarer, at han har en søster.

»Jeg synes i det hele taget, at karaktererne rummer et større spænd denne gang. Der er ikke så meget »papfigur« over dem, som vi hidtil har set.«

»Rasmus Heide har udfordret både manuskriptet og os . Som skuespiller synes jeg jo kun, at det er vidunderligt, at der er lidt mere kød på figurerne.«

»Så jo; jeg synes bestemt, at vi slutter trilogien af med bravur«, smiler Rasmus Bjerg.