Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Anmeldelse: Højteknologisk mediealkymi

Nathaniel Mellord, Reliquary Reliquary (Degenerate Cycle), 2016. Foto: Kunsthal Aarhus


Anmeldelse: Højteknologisk mediealkymi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

iwillmedievalfutureyou5 på Kunsthal Aarhus er en kryptisk, men dybt fascinerende blanding af fortid, nutid og fremtidsvisioner.

Det er vanskeligt at give noget entydigt svar på hvad iwillmedievalfutureyou5 går ud på. For bag den kryptiske titel gemmer sig en lige så kryptisk udstilling. Virkelighed, fiktion, fortid og fremtid smelter sammen i forbindelser på kryds og tværs af tid og rum.
Anmeldelse: Kunstoplevelsen der forsvandt

Dataindsamling, teknofascination, litterære eksperimenter, hacking, fremtidsvisioner, dystopier, dokumentarisme, alkymi og overtro: Der er rigtigt mange ting på færde og iwillmedievalfutureyou5 fremstår som en besnærende gåde - et mysterium hvor de klare svar hele tiden holdes lige uden for rækkevidde.

Fortid, nutid og fremtid

Når man træder ned i udstillingslokalet mødes man først af Agnieszka Polskas sælsomt smukke og poetiske videoværk »Future Days«, hvor afdøde kulturelle ikoner fra det 20. århundrede mødes i et surrealistisk dødsrige og kommenterer på hinandens værker.

Teknologifascinationen får fuld skrue i Kim Heecheon videorejse igennem Seoul, hvor dokumentariske og digitale virkeligheder flettes sammen i en forunderlig blanding af samtidskommentar og fremtidsvision. Computerspil blander sig med virkelighedens verden og dagligdags scener fra bylivet tilføjes et foruroligende ekstra lag, når mobiltelefonens »faceswapping«- teknologi projicerer kunstnerens ansigtstræk på alle de forbipasserende. I Sydkorea er fremtiden nu.

I midten af rummet kan man opleve Nathaniel Mellors overordentligt underholdende værk »Ourhouse Ep. -1: Time«, der blander skulpturer med absurde, psykedeliske og surrealistiske videoer. Og i den lidt - men også kun lidt - mere traditionelle genre finder man glimrende skulpturer af Rolf Nowotny, der vækker associationer i retning af antikke fortidslevn og komposterende forfald.

Men udstillingen byder også på værker med en mere klart formuleret politisk agenda, som eksempelvis Jakob S. Boeskovs »Face Jagger«; et »maskerings-kit« for spioner, der blander overvågningsteknologier og science fiction i en kommentar til det militærindustrielle kompleks.

Hjernen på overarbejde

Overordnet set fremstår udstillingen særdeles overbevisende, men grundet mængden af videoværker er det vanskeligt at undgå problemer med lydforurening, hvilket kan virke ret forstyrrende, når man forsøger at fordybe sig i de ofte ganske lange film.

Problemet er en tilbagevendende kuratorisk udfordring, når man arbejder med video, som desværre kun sjældent bliver løst tilfredsstillende. Her er den aktuelle udstilling ikke specielt værre eller bedre end gennemsnittet.

iwillmedievalfutureyou5 er ikke en let tilgængelig udstilling. Og grundet mængden af videoværker heller ikke en udstilling man får ret meget ud af at skimme igennem på en halv time. Men tager man sig tiden og fordyber sig i de enkelte værker, åbenbarer der sig en kompleks og fascinerende verden, der er hele besværet værd.

Udstillingen er et mysterium i ordets oprindelige betydning, hvor den besøgende indvies i et esoterisk univers, der kræver en indsats af beskueren. Til gengæld er det også en udstilling, der sætter tankerne og fantasien på overarbejde, og det er jo det rigtigt god kunst skal.

»Iwillmedievalfutureyou5«, 16. november til 30. december, Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C.