Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dansescene fænger unge og ældre

Den toneangivende norske koreograf Ina Christel Johannessen åbner sæsonen i festugen med forestillingen (im)possible. Pr-foto.

Dansescene fænger unge og ældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Entré Scenen transfomerede sig sidste år til Bora Bora. Publikum har taget godt i mod.

Kunstnerisk leder, Jesper de Neergaard, har lige fået analyseret publikumstallene efter et år med Bora Bora, og de ser gode ud.

»Vi har haft over 6000 tilskuere og det er mere, end vi havde forventet. Et forsigtigt estimat lå på omkring 4000. Det kan være 'beginners luck', men vi regner med, at det fortsætter, for her sker sjove ting,« siger Jesper de Neergaard med et glimt i øjet.

Entré Scenen blev sidste sommer udpeget som arvtager af dansescenen på Brobjergskolen, det tidligere Archauz. Efter en overgangsfase med forestillinger på både Entré Scenen og Bora Bora, kunne scenen for dans og visuelt teater i januar præsentere sit helt eget program.

»Vi forsøger at følge op på successen. Dette program er helt det modsatte af forrige sæson. Man skal ikke kunne se det samme her, men det er en opfølgning af, hvad vi har gjort første år,« siger Jesper de Neergaard og fortsætter:

»Kunsten er at fylde en sal op med det, som er meget nødvendigt at få ud, og som man ikke kan se andre steder.«

De helt unge - og de ældre

Publikumsanalysen viser, at Bora Bora har godt fat i den yngre del af teatergængerne.

»Det er unge i alderen 17-35 år. Det er studerende og mange grupper, fx fra højskoler. Men der er også en fin stor repræsentation af pensionister. De vil have noget der modsvarer deres egen erfaring. De vil ikke spises af med dansktoppen,« mener Jesper De Neergaard.

Han beskriver scenen på Bora Bora som en scene for sanseligt teater som et alternativ til det sproglige drama, der er båret af ordet. På Bora Bora er forestillingerne båret af det kropslige udtryk.

Scenen bliver defineret som ren dansescene, men det er efterhånden svært at finde en forestilling, som ikke er et mix af forskellige stilarter, såkaldt crossover, mener den kunstneriske leder:

»Den rene dansescene er blevet overhalet af udviklingen for i dag er det hele på tværs af kunstneriske udtryksformer,« siger Jesper de Neergaard.



http://www.e-pages.dk/aas/demo/" target="_blank">

Læs hele artiklen. Køb E-avisen i et døgn for 10 kroner.


" target="_blank">http://mjred.aas.publicus.com/assets/jpg/epap0207bora.jpg">

Program efterår '12
<p dir="LTR" align="LEFT">"(im)possible" (NO) 1. &amp; 2.sep.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">DRIFT, Kitt Johnson 19. &amp; 20. sep.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Cover up" 25. sep.?4. okt.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Kvinde Kend Dit Skab", Don*Gnu 11.-13. okt</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Junge Hunde Festival" 18.-28. okt. Særskilt program senere.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Mancopy &amp; More", 10.-17. nov.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Celebration", 27.-30. nov.</p>

<p dir="LTR" align="LEFT">"Naghol + Marshmallow", 4. &amp; 5. dec.</span></p><p dir="LTR" align="LEFT">&nbsp;</p>