Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En smuk symbiose


En smuk symbiose

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye udstilling »Dump!« i Kunsthal Aarhus byder på komplekse værker, men også noget for folk, der normalt ikke ville finde en kunstudstilling interessant.

»DUMP! Multispecies Making and Unmaking« er en ambitiøs og særdeles vellykket udstilling, der forener kunst og videnskabelig forskning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Kunsthal Aarhus' udstillingsprogram har delt vandene, og er blevet anklaget - nogle gange med rette - for at være for utilgængeligt eller i hvert fald dårligt formidlet. Men efter flere mere eller mindre vellykkede udstillingseksperimenter i foråret, gør kunsthallen comeback med den stærkeste udstilling siden SYSTEMICS #4.

»DUMP! Multispecies making and unmaking« er, som titlen antyder, en udstilling, der ikke blot forener kunstnere og videnskabsfolk, men også andre organismer, som medskabere af værkerne. Det lyder måske langt ude, når en udstilling byder på kompost, kartoffelavl og tørrede chilenske urter. Men i virkeligheden er de centrale temaer omkring økosystemer, og den natur, der opstår i ruinerne af det moderne samfund en problemstilling, som de fleste vil kunne relatere til.

Udstillingen er en slags hybrid af kunstneriske og videnskabelige praksisser, som dokumentation, indsamling og biologiske eksperimenter, der udfolder sig i udstillingsrummet. Principperne genkender man fra naturvidenskabelige og etnografiske metoder, men organiseringen og præsentationen af de indsamlede data trækker på kunstens formsprog, ligesom nogle værker har en klar politisk agenda. Det er derfor vanskeligt at afgøre, hvornår forskningen ophører og kunsten begynder - er dette eksperimenterende forskningsformidling eller kunst, der trækker på videnskabelige data?

Overetagen rummer udstillingens stærkeste værker og de mest gennemførte rum. I den humoristiske afdeling finder man eksempelvis Åsa Sonjasdotters arkiv over østtysk kartoffelforskning og Cecilia Vicuñas meget fine botaniske indsamlingsværk, der via et par særlige briller kan opleves helt ned i mikroskopiske detaljer.

Det eneste kritikpunkt finder man i opbygningen af kunsthallens underetage, der danner rammen om en række videoværker. Videoer er i udstillingssammenhænge notorisk vanskelige, og selvom DUMP! i mange tilfælde løser problematikken forbilledligt, er der alligevel nogle mærkværdige valg: Eksempelvis virker det lidt uhensigtsmæssigt, at Kidlat Tahimiks 90 minutter lange film vises på et TV med kun to tilsluttede høretelefoner.

Kunsthallen har før været kritiseret for mangelfuld formidling, men med DUMP! er denne kritik heldigvis gjort til skamme. Gode introduktioner og muligheder for uddybende læsning gør dette til en af de mest tilgængelige udstillinger i lang tid.

De omfattende og komplekse værker kan både betragtes som kunst og som videnskabelig forskning, formidlet på nye, æstetiske måder. Der er med andre ord også noget for folk, der normalt ikke ville finde en kunstudstilling interessant. Og heri ligger DUMP!s egentlige genistreg, for udstillingen byder på en tankevækkende oplevelse, uanset hvilke forudsætninger man som publikum møder udstillingen med.

Alt i alt er DUMP! derfor den mest gennemførte udstilling på kunsthallen i lang tid, og den hidtil bedste i Kunsthallens to-årige »Collective Making«-program.

»DUMP! Multispecies Making and Unmaking«

#####€

Sted: Kunsthal Aarhus Periode: 27. juni 2015 til 20. september 2015