Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et studie i stenerrock

Guitarist Bruno Fevery spillede det meste af salen tilbage til Palm Desert, hvor Kyuss skabte sin suveræne lyd i slutningen af 1980erne og begyndelsen af 90erne. Foto: Peter Christiansen

Et studie i stenerrock

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sublimt. Kyuss Lives! viste torsdag aften på Voxhall, hvorfor de kaldes stenerrockens skabere.

»De kunne godt lige have smidt noget sand på gulvet,« lød det fra en af de begejstrede koncertgængere, da torsdagens magtdemonstration fra det amerikanske stenerrockband Kyuss Lives på Voxhall var overstået. Sammen med de resterende mennesker i køen til garderoben, stod han med et bredt smil over hele ansigtet efter en koncert, der bestemt ikke hører hverdagen til.

For selvom der ikke var sand på gulvet i Voxhall, så føltes det som om, at man netop havde været vidne til en ørkenstorm af dimensioner. Lige fra de første toner af klassikeren »Hurricane« løftede de fire musikere i det gendannede rockband samtlige betalende gæster op i luften og tog dem på en imaginær rejse til Palm Desert, California ørken, hvor gruppen i slutningen af 1980erne og begyndelsen af 90erne skabte en lyd, der ikke er hørt lignende siden det originale band valgte at stoppe i 1995 efter udsendelsen af mesterværket »...And The Circus Leaves Town«.

Torsdag aften var originalmedlemmet Josh Homme ikke at finde på scenen i Aarhus, men de to resterende medlemmer fra bandets storhedstid sanger John Garcia og trommeslager Brant Bjork havde ingen problemer med at leve op til kultbandets status. I sammenspil med guitarist Bruno Fevery og bassist Billy Cordel leverede de et show, der fungerede fra start til slut. Med en mur af lyd væltede rocken ud over publikum og skabte den ene begejstring efter den anden. Gennem halvanden time stod 300 hoveder og rullede frem og tilbage i takt med den støvede ørkenrock. Klassikere, Jam-sessions og små mellemspil blev spillet med ligeså sikker og overbevisende hånd, som det gøres på gruppens studioalbums fra begyndelsen af 1990erne.

Størstedelen af showet bestod af sange fra gruppens to mest populære udgivelser »Welcome To Sky Valley« og »...And The Circus Leaves Town« fra henholdsvis 1994 og 1995, der har inspireret en hel generation af musikere verden over. Bedst bevist ved opvarmningsbandet Magnified Eye, der leverede deres egen form for stenerrock, inden mestrene indtog scenen og satte en tyk streg under, hvorfor Kyuss har fået den status på musikscenen, som de har.

For selvom originalmedlemmet, og nuværende tovholder i Queens Of The Stone Age, Josh Homme har indledt en retssag på grund af brugen af Kyuss-navnet, som han mener tilhører ham, så viste de fire musikere på scenen i Aarhus, at bandnavnet ikke lyver. Kyuss lever, og vil altid gøre det.

Formiddabelt!