Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fru Pind går til filmen

Den alternative filmuddannelse Super 8 optager en film om og på Pinds Café i Skolegade. Hovedrollerne spilles af Dick Kaysø og Ulla Henningsen som karismatiske Elna Pind.
Foto: Axel Schütt

Fru Pind går til filmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ulla Henningsen spiller i lokal kortfilm den karismatiske Elna Pind, der i et halvt århundrede regerede på sin café i Skolegade.

Det er byens ældste café fra 1849. Men det var først, da Elna Pind i 1936 købte den lille café bag Aarhus Teater og omdøbte den til Pinds Café, at stedet blev berømt og berygtet. Fru Elna Pind var en bestemt dame, som med hård hånd sorterede i sit publikum. Løsagtige damer og langhårede mænd kom ikke inden for døren.


Skuespilleren Ulla Henningsen husker fra sin tid på Aarhus Teater i 70'erne og 80'erne den lille, bestemte dame, som regerede på caféen i et halvt århundrede.


»Jeg husker hende som en respektindgydende kvinde. Diskret, men meget nærværende, og jeg er sikker på, at hun så alt, hvad der foregik på caféen,« siger Ulla Henningsen, der fredag formiddag på Kvindemuseet var ved at blive forvandlet til selvsamme Fru Pind.


Ulla Henningsen har sagt ja til at medvirke i kortfilmen »Pind's Café«, som et hold unge talentfulde filmfolk fra den lokale filmuddannelse Super 8 gik i gang med at optage fredag formiddag.


Det samme har Dick Kaysø, kendt fra blandt andet Krumme-filmene og tv-serien Krøniken. Han spiller stamgæsten Carlo, en enspænder, der hver dag indfinder sig på caféen for at drikke en kop kaffe, mens han fordyber sig i Århus Stiftstidende.


»Carlo ved, at han har en søn, men har aldrig mødt ham. Da der starter en ny tjener på caféen, bilder Carlo sig ind, at det er sønnen. For at overbevise Carlo om hans vildfarelse medbringer tjeneren derfor et foto af sin mor. Carlo må erkende sin fejl, men til gengæld bliver kvinden på billedet genkendt af en anden café-gæst,« forklarer Dick Kaysø om sin rolle og handlingen.

Læs mere i Århus Stiftstidende lørdag.