Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gade som forventet


Gade som forventet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fejringen af forårets komponist var velspillet - og traditionel.

 

ANMELDELSE: Af en fødselsdagskoncert at være var den velformet, både hvad angår program og udførelse. Niels W. Gades musikalske udvikling var pænt dækket ind med hans ungdommelige kærestemusik, nationalværket Elverskud og den 8. symfoni, hans sidste i genren. Pænt betyder her både nydeligt og respektfuldt sikkert. Udførelsesmæssigt solidt og ikke iørefaldende gentænkt (for nu at blive i den 2017-terminologi, der huserer).

Aarhus Symfoniorkester er meget velspillende og klangligt sikkert for tiden. Orkestrets bevidsthed om det var tydelig at høre i udførelsen af 8. symfoni, som åbnede koncerten. Det virkede som om den Gade-erfarne dirigent Michael Schønwandt og orkestret ganske ubesværet fandt et fælles udtryk, som kom musikken til gode. 8. symfoni er ikke Gades bedste, men velfungerende og velskabt med indsmigrende detaljer, fin instrumentationskunst og veldrejede temaer. Ganske traditionel, faktisk, men her ganske overbevisende udført.

 

Den Jyske Opera fylder 70 år

Frühlings-Phantasie for klaver, sangerkvartet og orkester er en gedigen romantisk bryllupsgave anno 1852. Det ene genkendelige musikbillede efter det andet dukker op, det suser og bruser, der er forår i luften - dog med pænt styrede amoriner. I den samlede udførelse næsten for styret, for bogstaveligt, for forudsigeligt i Schønwandts og de fortrinlige solisters udførelse.

Indfrielse af det forventelige prægede også Elverskud, der naturligt måtte afslutte denne fejring af 200-året for Gades fødsel. Alt var såre vel, men overraskelser eller nye bud på nationalværket bød Michael Schønwandt ikke på. Orkestret spillede, hvad det blev bedt om, og det store kor sang nydeligt - ja smukt i den berømte Morgensang. Det var fra sangsolist-siden, de bedste bud på en vitalisering kom. Dels var Ulla Kudsk Jensen overbevisende og stærk som moderen, dels gav Thomas Storm et intenst portræt af Hr. Oluf. Til kanten af sin stemmes formåen overbeviste han om karakterens lyse og mørke sider og fangede tilhørerne ind i sin histories uundgåelige forløb mod død. Han satsede mest.

Aarhus Symfoniorkester. Niels W. Gade: Symfoni nr. 8. Frühlings-Phantasie for klaver og orkester. Elverskud. Amalie Malling (klaver), Elsebeth Dreisig (sopran), Ulla Kudsk Jensen (alt), Niels Jørgen Riis (tenor), Thomas Storm (baryton). Cæciliakoret, Aarhus Studiekor, CantiAros. Aarhus Symfoniorkester, dir.: Michael Schønwandt. Musikhuset, Symfonisk Sal, torsdag aften.