Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Han forfølger forfatterdrømmen

Danny Rødgaards debut-roman "Forfatterdrømme" handler om en ung mand, der som forfatteren selv er drevet af drømmen om at skrive en roman. Romanen, der netop er udkommet på det lokale forlag EC Edition, kan i sin tematik ses som et forsøg på en moderne pendant til Tom Kristensens klassiker "Hærværk". Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

Han forfølger forfatterdrømmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ligesom hovedpersonen i romanen »Forfatterdrømme« har 38-årige Danny Rødgaard, Brabrand, i årevis kæmpet for sin debut.

Sønnens legetøj ligger spredt ud over gulvet, og på borde, i vindueskarme og også på gulvet står store stakke af romaner. Fire-årige Aske og litteraturen fylder på alle måder meget i den 38-årige journalist Danny Rødgaards liv. Det samme gør roman-skriveriet og drømmen om at kunne kalde sig forfatter. I perioder rigtig meget og måske også til tider mere end godt er, indrømmer han med et stille smil. For nylig blev drømmen endelig en realitet. Foran ham på bordet ligger summen af flere års arbejde - og frustrationer, roman-debuten »Forfatterdrømme«.

»Det er en længe næret drøm, der endelig er gået i opfyldelse, og jeg er enormt glad og stolt over, at det lykkedes. Jeg har været ved at opgive flere gange undervejs, for der har været mange frustrationer. Det er bestemt ikke uproblematisk at skulle tilbringe så meget af ens tid i en anden og opdigtet verden, og derfor har projektet krævet meget af mine omgivelser. Jeg har nok i perioder været temmelig fjern,« siger han.

Katastrofehunger

Hovedpersonen i romanen, journalisten Mads, er helt opslugt af sin altoverskyggende ambition om at slå igennem som forfatter. Som en moderne udgave af Ole Jastrau, hovedpersonen i Tom Kristensens klassiker »Hærværk«, længes også Mads efter skibskatastrofer, hærværk og pludselig død. Som en katastrofehungrende kamikaze-pilot kaster han sig ud i et opgør med alt og alle med det resultat, at kæresten skrider, og vennerne forsvinder. Mads svælger i melankoli over, hvad han opfatter som menneskehedens fortabthed. Ifølge ham er det danskernes store ulykke, at vi ikke oplever katastrofer i den store skala, og at der derfor er en uigennemtrængelig glasvæg mellem os og verden uden for landets grænser. Selv når ulykker og kriser spidser til, er der lagt store puder ud, når vi som nation rammer bunden, mener han. Mads tørster efter at mærke både verden, livet og ikke mindst sig selv. Han tager måske for at fremskynde sin egen nedtur til Balkan for at opsøge en kvinde, som han for år tilbage under en reportagetur til det dengang borgerkrigshærgede Balkan havde et flygtigt forhold til. I hende finder han et menneske, der til forskel fra ham selv og til overflod er vokset op med både katastrofer og død. De genoptager forholdet, men kvinden omkommer kort tid efter, da hun kører ud over en bjergskrænt i sin bil.

Til Mads' store frustration kommer vennen Lars ham i forkøbet med en succes-roman, som påkalder sig stor medieinteresse. Vennens succes sættter Mads' inkompetence i perspektiv, og Mads vælger helt bevidst at lægge afstand til Lars. Skyldfølelse og anger rammer ham derfor hårdt, da Lars senere begår selvmord. Helt i hundene går Mads dog ikke, og som 38-årig går hans forfatterdrømme endelig i opfyldelse.

Jagt på en identitet

Danny Rødgaard medgiver gerne, at der er mange lighedstræk mellem ham og hans hovedperson. I sin praktiktid på Politiken var Danny Rødgaard selv i Albanien for at dække krigen i ex-Jugoslavien.

»Jeg blev som Mads bidt af både Balkan og krigen. Så jo, jeg delte på det tidspunkt i mit liv langt hen ad vejen Mads' ønske om at blive draget ind i den store historie og længtes efter dramatik. Samtidig kunne jeg jo godt se, at jeg var et skarn sådan at ønske mig krig. Mads er meget uafklaret omkring, hvem han er, og hvad han skal bruge sit liv til. Og sådan havde jeg det også. Jeg tumlede selv med at finde en identitet. Men jeg følte også, at det var tanker, som var meget svære at dele med mine nærmeste,« siger han.

Også Mads' melankoli kan Danny Rødgaard nikke genkendende til.

»Den der følelse af, at tiden bare går, og man ikke har fundet et ståsted i tilværelsen endnu, og tvivlen på om man nogensinde finder det og ikke blot spilder sit liv, tror jeg da, at jeg deler med mange. Romanen har givet mig mulighed for at få kanaliseret tanker og følelser ud, som jeg ellers har haft svært ved at tale med andre om. Alle har et behov for at finde en mening med livet, og for mit eget vedkommende faldt meget på plads, da jeg blev far.

Kan ikke bare stoppe

Danny Rødgaard vedgår sig gerne inspirationen fra både Tom Kristensen og Henrik Stangerup.

»Der bliver også skrevet meget god litteratur i dag, men jeg er nok mest til klassikerne,« siger han og lader blikket glide ud over bogstakkene.

Ved siden af et deltids-job som handicapmedhjælper anmelder han romaner for Søndagsavisen.

»Det passer mig fint, fordi det giver mig tid til også at skrive på min nye roman, der har arbejdstitlen »Samvær«,« fortæller han.

Romanen baserer sig på hans egne tanker og oplevelser, da han og Askes mor gik fra hinanden for et par år siden men også på avisartikler med tragiske historier om fædre, der i en livskrise vælger at tage livet af deres egne børn.

Hovedpersonen i Danny Rødgaards kommende roman er en 40-årig gymnasielærer, der efter en skilsmisse oplever angsten for at miste kontakten til sin teenager-søn. Han er ikke lykkedes med sit liv og hans egen uformåen og usikkerhed på sønnens forventninger til ham, sætter ham under et følelsesmæssigt pres, som han har svært ved at håndtere. Ex-konens nye kæreste er teaterinstruktør og sætter et stykke op, som netop handler om en far, der tager livet af sit barn.

Hvornår romanen er færdig tør Danny Rødgaard belært af erfaringerne med debut-romanen ikke spå om.

»Fra førsteudkastet til »Forfatterdrømme« lå færdigt, gik der seks år, inden romanen udkom. Undervejs overvejede både Tiderne Skifter og Gyldendal at udgive romanen men endte af forskellige grunde med at takke nej. Men det lod jeg mig ikke slå ud af, og jeg føler virkelig, at det er den her vej, jeg skal gå. Selv om der er dage, hvor man tvivler på egne evner og har mest lyst til at smide manuskriptet væk, så kan man ikke bare stoppe. Jeg brænder virkelig for det,« understreger Danny Rødgaard.

Blå Bog
<p><strong>Danny Rødgaard</strong></p><p>&nbsp;</p><ul><li>Født 1973 i Silkeborg. </li><li>I 2000 uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. </li><li>I praktik på Skive Folkeblad og Politiken. </li><li>Østeuropa-studier på Københavns Universitet. </li><li>I 2007 ansat på Nyhedsavisen i Aarhus. </li><li>Har været vikar på Århus Stiftstidende og Nordjyske. </li><li>Arbejder i dag som handicapmedhjælper og boganmelder på Søndagsavisen. </li><li>Debut-romanen »Forfatterdrømme« udkom 25. maj på forlaget EC Edition.</li><li> Er far til sønnen Aske på fire år. </li></ul>