Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


KP17-prisvinder var også publikums favorit

Kunstnernes Påskeudstilling KP 17Pascal MayetFoto: Axel Schütt

KP17-prisvinder var også publikums favorit

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indtryk fra græsk flygtningelejr var det store hit på Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus.

AARHUS: Der bliver sat pris på Pascal Mayets kunst. Den fynske kunstner fik for nylig KP17-prisen på Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus, og nu har han også fået publikumsprisen.

Den går til værket med det højeste antal stemmer, publikum har givet. Pascal Mayet var en suveræn vinder med 85 stemmer af i alt 680 afgivne stemmer. Næstflest, 71, fik Kamilla Jørgensen for installationen "Alfabet", som er en del af Spring17. Hun modtog i øvrigt publikumsprisen sidste år.

Begge priser er på 10.000 kroner, som er doneret af Aarhus Stiftstidendes fond og er en bevilling til rejser.

Publikumsprisen blev uddelt onsdag aften.

Anmeldelse: Påskeudstilling trækker ikke kaniner op af hatten
Publikumsprisen KP17
Publikum gav Pascal Mayet 85 stemmer ud af i alt 680 afgivne stemmer.

Stemmerne blev fordelt sådan:

Pascal Mayet: 85
Kamilla Jørgensen: 71
Julie Greve Lindholm: 49
Lene Lykke Davidsen: 37
Sofie Clausager Sörensen: 32
Linda Falkesgaard: 24
Mette Rise Kristensen: 22
Holger Bak: 20
Jens Ulrik Petersen: 20
Freja Niemann Lundrup: 19

De resterende stemmer blev fordelt på de øvrige kunstnere.

680 stemmer er det højeste antal, der er afgivet siden Publikumsprisen blev uddelt første gang i 2012. Sidste år (2016) blev afgivet 643 stemmer.

Folk var glade

Pascal Mayet får prisen for værket "Ellinikon", der er inspireret af et 21 dage langt ophold foran flygtningelejren "Ellinikon" ved Athen.

Værket består af mange små tegninger og tekststumper, der svæver næsten vægtløst ophængt i sytråd. Både tegninger og tekster refererer til Ellinikon, Athens gamle lufthavn, som indtil i 2001 i 60 år fungerede som storbyens internationale lufthavn. I dag huser lufthavnen talrige flygtninge, og Pascal Mayet satte sig i 21 dage det samme sted foran indgangen for at tegne og lytte til historier.

Den 37-årige Pascal Mayet blev i 2014 uddannet fra Det fynske Kunstakademi. Da han lavede værket i Athen, sov han inde i byen. Men hver morgen mødte han op i flygtningelejren, placerede sig på en betonforhøjning i nærheden af indgangen til lejren og begyndte at male og tegne. Og så forlod han ellers først lejren om aftenen.

- Jeg sad samme sted hver dag, så folk i lejren vænnede sig til, at jeg var der. Både børn og voksne begyndte at komme for at tale og nogle gange at tegne sammen med mig, fortæller Pascal Mayet.

Derfor kom han virkelig tæt på lejrens beboere og fik nedbrudt nogle fordomme.- Jeg troede, jeg kom til en lejr med en meget trykket stemning, men sådan var det ikke. Jeg fik lidt et chok over at se, hvordan folk virkede glade. Børnene legede og råbte opmuntrende råd til hinanden, og de voksne hjalp hinanden. Det var deres måde at overleve på. Hvis ikke du en gang imellem kan slappe af og udtrykke glæde, klarer du ikke en så presset situation. Beboerne var pressede. Nogle familier havde mistet alle deres børn i luftangreb. Ingen vidste, hvad fremtiden ville bringe. De ventede på noget, som ikke skete.

Ingen blev sure

Selv om Pascal Mayet gik tæt på lejrens beboere med både tegninger og spørgsmål, blev de aldrig sure på ham, fortæller han.

- Jeg følte ikke, at jeg trådte på nogens tæer. Jeg følte mig fuldt ud accepteret. Anderledes var det med pressefotograferne på besøg.

- Deres fotoudstyr betragtede beboerne næsten som våben, som de skulle beskytte sig mod. Der er en anderledes langsommelighed over det at tegne. Den gjorde, at lejrens beboere hele tiden var med mig og ikke imod mig.