Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Latinerkvarteret fyldes med alternativ gratis gadeopera

Blandingen af professionelle wrestlere og klassisk uddannede musikere sætter sin egen særlige streg under, at lørdagens arrangement ligger langt fra den gængse opfattelse af opera. Foto: Anders Bigum

Latinerkvarteret fyldes med alternativ gratis gadeopera

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En længere række unikke operaer kan lørdag 20. maj opleves kvit og frit på blandt andet Pustervig Torv. Et internationalt hold af kunstnere har været med til at skrue det spraglede program sammen.

AARHUS: Opera? Er det ikke noget, man helst skal have fint tøj på for at opleve?

Det foregår i en flot sal - og man skal sidde helt stille i flere timer?

Ikke når det gælder OMA - Operatic Mass Actions, der lørdag 20. maj dagen og aftenen igennem kommer til at foregå i fortrinsvis Latinerkvarteret i Aarhus.

Bag navnet OMA gemmer sig en længere række små unikke operaer af hver typisk 20-30 minutters varighed.

De udspiller sig fra morgen til aften i både Non-Space i Rosensgade over Café Jorden på Pustervig til den endnu ikke færdigbyggede Latinergården i Borggade.

- Projektet går ud på at gentænke operaen - og at få den ud i byrummet, siger Louise Kirkegaard fra AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere, der står bag initiativet.

- For ved at fjerne det traditionelle rum, sprænger vi rammerne, og der sker bare noget særligt. Det giver i hvert fald en anderledes frihed hos de optrædende, ligesom publikum måske pludselig står midt i det - uden at være klar over det.

Stor belønning til århusiansk orkesterværk
OMA - Operatic Mass Actions
Gratis gadeoperaer lørdag 20. maj klokken 9-22.

Hele dagen vil der være en lydinstallation på Non-Space, Rosensgade 11.

De enkelte unikke operaer af hver 20-30 minutters varighed foregår på Dokk1, Café Jorden, Non-Space, Pustervig Torv og Latinergården i Borggade.

Cooperation, en lokal baseret produktions- og udviklingsplatform for opera - iværksat af AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere - står bag initiativet.

Kunstnerisk facilitator: Line Tjørnhøj.

Produktionsledelse: 1:1 Produktion.

Projektet produceres i samarbejde med ILT17 Festival og støttes af blandt andet Fonden Aarhus 2017.

Læs mere: www.aut.dk

Wrestling og soap-opera

Lørdagens begivenhed præsenteres af Cooperation, en århusiansk produktions- og udviklingsplatform for opera - iværksat af førnævnte AUT.

Til at løfte den aktuelle opgave har Cooperation inviteret et hold internationale kunstnere fra Berlin, København, Göteborg, Amsterdam og New York til at arbejde sammen med lokale kunstnere.

De har blandt andet udviklet "Walking Opera", hvor publikum bliver guidet på en lydvanding gennem gaderne i Aarhus.

I en anden miniopera vil publikum opleve "The Perfect Geek", der beskrives som en soap-opera/sci-fi fortælling, der tvister det klassiske melodrama og rejser spørgsmålet om online kærlighed.

Og i det endnu ikke færdigbyggede boligkompleks Latinergården i Borggade vil man såmænd kunne opleve professionelle wrestlere side om side med et metalrockband og klassiske musikere.

Til dem, der måtte brænde inde med spørgsmålet om, hvad opera dog har tilfælles med wrestling og metal, siger Louise Kirkegaard:

- Alle elementerne rummer en særlig energi og iscenesættelse.

Karaktererne i de forskellige opera-scener varierer fra det abstrakte til - som her - en soldat. Foto: Anders Bigum

Kræver åbenhed

Rikke Jørgensen, arkitekt med base i Aarhus og New York, er blandt de bærende kræfter i kulisserne.

Hun har tidligere arbejdet tværfagligt med kunstnere om diverse performances i USA.

I det aktuelle tilfælde har hun især stået for at finde frem til stederne, der egner sig til de forskellige opera-scener.

- Arbejdsprocessen har forandret sig meget undervejs. Hvilket netop er fordelen ved at arbejde sammen med andre, der kommer med et helt andet kunstnerisk sprog, forklarer Rikke Jørgensen.

- Det har hele tiden været en udfordring, der kræver en åbenhed af én selv; man kommer i hvert fald hele tiden nye steder hen i forhold til, hvad man regnede med.

Neil Luck, komponist, performer og kunstnerisk leder fra London, har således kombineret sin forkærlighed for overgangsfasen mellem det levende og det døde med den førnævnte lokation i Borggade, hvor wrestling og opera mødes.

- Vi valgte dét sted, fordi det har en identitet og en dybde - samtidig med, at det fremstår råt. Et rum, der endnu ikke er blevet til noget, siger Rikke Jørgensen.

Om alt går vel, fortsætter arbejdet med OMA - Operatic Mass Actions på den anden side af weekenden.

Ambitionen er i hvert fald på længere sigt, at mødet mellem de internationale kunstnere i Aarhus i én eller anden grad vil bære yderligere frugt i fremtiden.