Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Menneskekenderen Bergman

Emmet Feigenberg har instrueret "Den Gode Vilje", som for første gang har fundet vej til en dansk teaterscene. - Historien er fuld af vanskeligheder. Der er så mange sten på vejen, men den er ikke sort. Det er ikke sådan, at vi går forpinte ud af teatret. Der er lige så meget håb og ømhed hos fortællerens figurer, og det er meget spændende at arbejde med, siger han. Foto: Axel Schütt

Menneskekenderen Bergman

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Instruktør Emmet Feigenberg kender sin Bergman. Han instruerede med stor succes "Fanny og Alexander" på Det Kongelige Teater og har arbejdet på Dramaten i Stockholm, hvor den svenske dramatiker nærmest har kultstatus.

AARHUS: - Bergman er stor menneskekender, men han er ikke bare det, han er også en stor dramatisk skildrer af mennesker. Han kan fortælle, så man bliver ved med at se nye sider af karaktererne. Han formår at komme tæt på og langt ind i de her mennesker, forklarer Emmet Feigenberg.

Den københavnske instruktør har iscenesat "Den Gode Vilje", der for første gang har premiere på et dansk teater.

Ingmar Bergman ville i teatersæsonen 2017-18 have rundet 100 år. Samtidig er det 25 år siden, Bille August modtog en Guldpalme for filmatiseringen af "Den Gode Vilje", så der er al mulig grund til at tage fat på Ingmar Bergmans fortælling om sine egne forældres historie netop nu.

- Han sloges gennem livet med sin barndoms dæmoner. Han havde et vanskeligt forhold til sin far, som var indelukket og svær. Omkring 70 år gammel satte han sig for at forestille sig, hvordan forældrenes liv havde været før han kom til. Det er ingen erindring, det er stykket sammen af historier, han har fået fortalt, ting han har forestillet sig og gamle fotos, han har fundet. Det er en blanding af erindring og undersøgelse. Et forsøg på at forstå sig selv, forklarer Emmet Feigenberg, der netop er blevet udnævnt som teaterdirektør for Østre Gasværk og teatret Republique i København.

Danmarkspremiere på Aarhus Teater: Scener fra et turbulent ægteskab

Bæres af skuespillerne

Forestillingen har en skrabet scenografi skabt af scenografen Steffen Aarfing. Den udspiller sig i et gråt rum centreret om en klassisk Børge Mogensen lædersofa, et opretstående klaver og spisestuestole, som kan flyttes rundt på scenen efter behov.

Emmet Feigenberg nyder at arbejde med Ingmar Bergmans tekster, fordi fortællingen i høj grad bæres af skuespillerne.

- Jeg beundrer Bergman for at fortælle så intenst om disse menneskers relationer. Alle figurerne er fyldt af god vilje, der er ingen skurk i stykket, selv om der er store vanskeligheder og lidelser. Det er ret fornemt fortalt. Man føler sig på en måde meget spejlet og genkendt i hans figurer, fordi de ikke er flade og bare tjener en handling i historien. De er rigtige mennesker, og du kan mærke dem. Det er stort ved Bergman.