Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skønne forviklinger i krævende kønskamp

Andrea Pellegrini (tv.) som Cherubino og Kari Postma som Grevinde Almaviva. Foto: Kim Haugaard.
Foto: Kim Haugaard

Skønne forviklinger i krævende kønskamp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den Jyske Opera er på trapperne med en genopsætning af Mozarts komiske opera »Figaros Bryllup«.

Løgn, bedrag, et ordentligt skud kærlighed - og mænd, der halser efter kvinderne i et rasende underholdende tempo.

Den Jyske Opera tager fra 8. oktober på turné med en genopsætning af Mozarts komiske opera »Figaros Bryllup«; forviklings-beretningen, der også var på plakaten i 2006.

Dengang stod Jan Maagaard for instruktionen - i denne ombæring er førertrøjen tildelt Robert Bøgelund Vinther, som selv har sunget adskillige solopartier i Den Jyske Opera.

Og han er ikke bleg for at indrømme det: Handlingen i »Figaros Bryllup« kan være svær at hitte rede i.

Kort fortalt:

Lærestreg til greven

Det er dagen, hvor Figaro (Andrea Patucelli/Jørn Pedersen) og Susanna (Ditte Højgaard Andersen/Vibeke Kristensen) skal giftes, men ikke alt er som det skal være.

Figaros arbejdsgiver, Grev Almaviva (Daniel Hällström/Gianpiero Ruggeri), prøver at forføre Susanna til stor fortrydelse for det vordende brudepar, og ikke mindst Grevinden (Elsebeth Dreisig/Kari Postma), der er træt af sin mands interesse for snart sagt alle andre kvinder end sin egen hustru.

Sammen planlægger Figaro, Susanna og grevinden at give greven en lærestreg. Men en del uforudsete begivenheder kommer pludselig i vejen, og inden de ved af det, er begivenhederne ved at løbe løbsk.

Men, men: Det hele ender nu alligevel godt.

»Det er en fuldstændig vidunderlig fortælling«, mener instruktøren Robert Bøgelund Vinther.

Hjernen bag det hele

»Som instruktør er operaen tiltalende, fordi vi skal vise, at man siger ét, men gør noget andet. Vi skal være i stand til med krop og mimik at signalere: Lige nu stikker jeg en stor løgn eller lige nu er jeg vildt meget i tvivl. Det er sindssygt spændende at arbejde med.«

»Flere af figurerne tror, at de er spilførende, men i virkeligheden er Susanna hjernen bag det hele; hun er hele tiden flere skridt foran.«

Operaen, hvis forlæg er samme historie som Beaumarchais' »Barberen i Sevilla«, er med Den Jyske Operas ord »den første psykologiske opera«.

Figaros bryllup
<p><p>Komisk opera i fire akter med musik af Mozart og libretto af Lorenzo da Ponte.</p>

<p>Opført første gang 1. maj 1786 på Burgtheater i Wien.</p>

<p>Den aktuelle udgave i Den Jyske Operas regi har premiere 8. oktober i Odense.</p>

<p>Kan opleves i Musikhuset fra 16. november.</p>

<p>Læs mere: <a href="http:// www.jyske-opera.dk " target="_blank" title="Den Jyske Opera">www.jyske-opera.dk</a>&nbsp;</p>

<p>Billetter: <a href="http://www.billetlugen.dk " target="_blank" title="Billet">www.billetlugen.dk&nbsp;</a></p></p>&nbsp;<p></p>