Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Søfartsmuseet mangler tag over hovedet

Reportage fra Søfartsmuseet - rundvisning og en snak om hvad der skal ske med museet og genstandene, når det lukker til november. Karl Nøhr
Foto: Axel Schütt

Søfartsmuseet mangler tag over hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Om blot tre måneder skal Aarhus Søfarts Museum forlade sine lokaler på de bynære havnearealer, men har intet sted at flytte hen.

»En dag vil sponsorerne stå i kø, og så kan vi holde åbent hver dag.«

Sådan håber daglig leder af Aarhus Søfarts Museum, Karl Nøhr Sørensen, fremtiden vil se ud.

»Vi troede egentlig, vi kunne blive her til 2019, men kommunen har ændret tidsplanen for havneprojekterne. Så nu står vi og skal bruge enten et lejemål på 500 kvadratmeter på samme fordelagtige vilkår som nu, eller omkring en halv million kroner til en ny husleje,« oplyser Karl Nøhr Sørensen.

Sammen med de andre omkring 20 frivillige medarbejdere har han et helt klart ønske for en ny lokalitet - mere om det senere.

Karl Nøhr Sørensen er mødt op denne tirsdag for at give avisen en rundtur på museet, selvom der egentlig kun er åbent om onsdagen.

»Ja, vi har lidt pladsmangel,« udbryder han, da han åbner døren til klenodiesamlingen.

Det første, man ser, er en bunke tove på gulvet i alle farver og størrelser. Så følger værktøj, møbler, skibsmodeller, platter, flag, billeder og redningsveste - stort set alt, man kan forestille sig, har noget med søfart at gøre. Pladsen over enhver dør og i ethvert hjørne er udnyttet til fulde - selv den foran vinduerne er brugt til oplysende plancher. På trods af de helt utroligt mange effekter, virker alt til at være sat i system under temaer som for eksempel proviantering, byggeri eller navigation.

»Vi kan slet ikke være her mere,« forklarer Karl Nøhr Sørensen midt i en historie om det gode skib Cutty Sark.

»Men vi siger aldrig nej til noget - ikke en gang en pakke tændstikker. For en eller anden dag passer den lige til en anden ting, vi får ind. Og vi køber aldrig noget, men bruger altid kun det, vi har. Vi har ikke midler til andet.«

Aarhus Søfarts Museum opstod i 2008, da Aarhus Søhistoriske Selskab blev tilbudt lokalet, og det er da i dag også selskabet, der både driver og finansierer det meste af museet.

»Alle indtægter fra entré, sponsorater og medlemsskab går direkte til huslejen, men vi kunne bestemt godt bruge flere midler til for eksempel markedsføring. Især hvis vi får det sted, vi gerne vil have,« forklarer den daglige leder - denne gang midt i en historie om udviklingen af Aarhus Havn fra den første mole og til nu.

Stedet, som Karl Nøhr Sørensen taler om, er kun et stenkast væk og er endda hans tidligere arbejdsplads fra tiden som lods på Aarhus Havn: Det gamle lodstårn. Og det er ikke bare en løs idé, for museet har endda fået et arkitektfirma til at tegne fremtidens museum i tårnet.

»Vi har ønsket os det i flere år og har påpeget det for byrådet flere gange. Vi gør det igen til de næste budgetforhandlinger, og vi tror virkelig på det. For borgmesteren har sagt, han gerne vil skrive under på en hensigtserklæring, så jeg synes, vi har god grund til at være optimistiske. Selvfølgelig er ingen forpligtede til at sørge for os, men til gengæld er vi forpligtede over for de mange mennesker, der donerer ting til os. Så det er i hvert fald på ingen måde på tale at lægge museet i mølposen. Nødplanen må være en lade på Ejer Bavnehøj,« griner han.

I tilfælde af, ønsket ikke bliver opfyldt, har museet netop oprettet en erhvervsklub, hvor virksomheder kan blive medlem for 5000 kroner.

»Herregud - det er jo kun 500 virksomheder. Så har vi til en husleje,« lyder det fra en ukuelig Karl Nøhr Sørensen, der fortsætter beretningen om rattet fra Galathea 2.