Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Byg en letbanering i stedet


Byg en letbanering i stedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

I Stiften torsdag 16. februar forsvarer centerchef i Teknik og Miljø i Aarhus Luise Pape Rydahl den foreslåede linjeføring for etape 2 af letbanen. Rydahl forklarer letbanens krydsende linjeføring mellem indfaldsvejene med, at letbanen skal samle et så stort kundegrundlag som muligt.

Det minder lidt om etableringen af jernbanenettet i Danmark i starten af forrige århundrede, hvor enhver politikers største drøm var at få jernbanen til den by, hvor han var valgt, med det resultat at jernbanerne snoede sig så meget gennem landskabet, at rejsetiden fra A til B blev alt for lang. Denne type jernbaner, som eksempelvis Hammelbanen, fik da også en kort levetid. Man kan frygte, at det samme vil ske for letbanens etape 2.

Anderledes fremsynede var de politikere, som besluttede en fire-sporet ringgade, som blev anlagt allerede i tyverne. Den er stadig til stor gavn for byen ved at frigøre midtbyen for megen trafik. Tilsvarende anlægges der tog- og letbaner rundt om mange større byer, såsom Berlin og København, hvor man har fundet ud af, at turen ind til centrum for eventuelt at fortsætte ud af en anden bane er for tidskrævende. Her kunne man i Aarhus være fremsynede igen og anlægge en letbanering, som går gennem skiftevis beboelseskvarterer og erhvervskvarterer i udkanten af byen, som begge vokser kraftigt i disse år.

Mit forslag er at undersøge muligheden for at etablere en letbane, som går fra Skæring i Nord til Skåde i syd, f.eks. via Viengevej, Sindalsvej, Paludan Müllers Vej og Ring 2. En sådan linjeføring vil gå lige forbi udsatte boligområder som Bispehaven og Gellerupparken, som Rydahl fremhæver vil have gavn af en kommende letbane, og være i stand til at fragte beboerne fra disse områder til arbejdspladserne i ovennævnte erhvervsområder langs denne rute, og der kunne etableres et park and ride-anlæg ved Sydmotorvejen. Fra letbaneringen ville der så være mulighed for skifte til letbanens etape 1 i både nord og syd, og en eventuel fremtidig vestgående bane med en mere direkte linjeføring end den, der er på tegnebrættet nu.

En endestation i Skæring vil også kunne være udgangspunkt for en videre busforbindelse til lufthavnen, nu hvor vi tilsyneladende ikke får en mere centralt beliggende lufthavn, så både folk fra sydbyen og folk i den nordøstlige del af byen igen kunne få mulighed for god kollektiv trafik til lufthavnen, hvilket vi ikke har i dag, da lufthavnsbussen, af uransagelige grunde, er blevet omlagt til Randersvej i stedet for Grenåvej, som vel burde være den naturlige vej mellem lufthavnen og hovedbanegården.

Så lad os i kulturårets ånd gentænke letbanens linjeføring til en mere visionær løsning.

Kommunen: Letbanen skal samle flest mulige op