Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Byplanlægning. Gentænk den aarhusianske trafik


Byplanlægning. Gentænk den aarhusianske trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Sune Ribergaard Henriksen og Jeppe Jensen, Aarhus C (begge cyklister og bilejere)
Billede
Læserbrev. 

Der sker fantastiske ting i Aarhus for tiden! Mange nye bebyggelser og byområder skyder op. Byplanlægning og byfortætning sker med en bæredygtig byudvikling for øje. Alt sammen sker tilmed i et forbilledligt forpligtende samarbejde mellem byens forskellige aktører. Nu er der vel kun en enkel knast tilbage for at udvikle den smukke, levende og velfungerende by, som vi er mange, der går og drømmer om. Knasten er trafikken.

Der er meget, vi kan være uenige om i denne verden, men er vi enige om én ting, så er det, at vi ikke gider bruge vores tid på at sidde i kø. Vi er mange i Aarhus, og vi bliver flere og flere. Ideen om løbende at balancere flowet gennem små gradvise ændringer af infrastrukturen samtidig med en massiv byfortætning fungerer ikke - eller det er i hvert fald langt fra nok til at sikre flow og fremkommelighed i trafikken. Vi er oppe mod fysikkens love om arealernes begrænsning. Det må være åbenbart for enhver, der bevæger sig rundt i Aarhus!

Der er behov for smart mobilitet - ja måske ligefrem et paradigmeskifte, der gør op med den nuværende trafikplanlægning? Lad os gentænke den aarhusianske infrastruktur - her er fem bud på, hvordan vi kommer i gang!

1) En krone til cyklisten er to kroner i lommen på bilisten - Stop konkurrencen mellem de forskellige trafikanter

Det handler ikke om, at cyklisterne skal frem på bekostning af bilisterne. Det handler derimod om at skabe den bedste mobilitet for alle. Alt for mange diskussioner udvikler sig ufrugtbart, fordi det ender i en diskussion for eller imod biler, cykler eller kollektiv trafik.

En ny rapport om mobilitet i den hollandske by Utrecht viser, at byens cyklister giver et overskud på 250 millioner euro om året, men det interessante er, at ud af de 250 millioner euro udgør 172 millioner euro en fortjeneste i besparet rejsetid for bilisterne. Herved opnår man en win-win for forskellige transportformer. En cykel mere på cykelstien er en bil mindre på vejen, så lad os gøre det interessant at tage cyklen, så bilisten kan komme hurtigt frem i trafikken. Det er den indstilling og tankegang, som skal vinde frem, hvis vi skal imødegå trængselsproblemerne.

2) Reducer vejarealet - så vi kan komme hurtigere frem

Ja, du læste rigtigt. Vi skal reducere vejarealet for at komme hurtigere frem. Det er den bedst bevarede hemmelighed inden for trafikplanlægningen, at når man tilføjer en ny vejbane, så vil efterspørgslen indrette sig efter udbuddet. I praksis vil det betyde, at endnu flere vil komme til at sidde i kø - og i den tid fratager man mennesker muligheden for at være foretagsomme. Samfundsøkonomisk er det derfor en utrolig dårlig idé at udbygge vejarealet i tæt by - et forhold som trafik-økonomimodellerne imidlertid ikke inddrager. Omvendt vil færre komme til at sidde i kø, hvis vi reducerer vejarealet. Begreberne hedder induced demand og reduced demand og er bredt anerkendte blandt forskere i trafikplanlægning.

3) Udbyg den kollektive transport massivt, og inspirer til en kollektiv transportkultur

Det er ikke nok at udbygge den kollektive transport med velfungerende ruteplanlægning og busser til tiden. Det handler også om at tilføje ekstra lag ved at byudvikle omkring transportknudepunkter, udbygge service og italesætte en kollektiv transportkultur. Og så handler det om fart. Lad den kollektive transport komme først, så man kan komme hurtigt fra A til B. Letbane, busbaner og rapid bus system - der er masser muligheder - også for kombinationer. Lad os gøre det interessant at tage bussen, så bilisten kan komme hurtigt frem i trafikken.

4) Se nye muligheder og koncepter - først el-cyklen og senere selvkørende el-biler

I Danmark er en tredjedel af alle ture i bil på under 5 km, og over halvdelen af turene er under 10 km. Kan det være, at der for nogen faktisk er mere velfærd og livskvalitet ved at hoppe på cyklen på de korte ture? Herved bliver der også bedre plads til de bilister, som ikke har andre alternativer. El-cyklen åbner helt nye muligheder - fx at komme frem til arbejde uden at få sved på panden. Dele-elbiler udgør også et kæmpe potentiale for at opnå en bedre mobilitet og mindre luftforurening på længere sigt.

5) Sæt ambitiøse måltal for mobilitet, trafikformer og luftforureningen - ellers kommer vi ingen vegne

Sæt ambitiøse tal for de vigtige faktorer i trafikken. Lad os fx indenfor 5 år nedbringe kørselstiden i bil med 5 minutter i myldretiden på ringgaden fra Marienlund til Harald Jensens plads. Eller lad os slå København ved indenfor 5 år at opnå, at mindst 55% af alle trafikanter, som kører ind i bymidten, gør det på cykel. Lad os indenfor 5 år reducere NOx-udledningen i bymidten med 20%. Den nye trafikplan for midtbyen er et oplagt sted at begynde at sætte ambitiøse tal på fremtidens trafik - til gavn for bilister, cyklister og alle, der bevæger sig rundt i den aarhusianske trafik

Kære Aarhus. Lad os alle tage ansvar sammen, når vi laver langsigtet trafikplanlægning og vælger transportmiddel. Lad os gentænke og passe på hinanden i trafikken!

Læserbrev: Aarhus Ø er ved at blive en fange-ø