Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drop de ideologiske skyklapper


Drop de ideologiske skyklapper

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Paw Amdisen, Hindbærhegnet 8, Horsens, folketingskandidat for SF i Østjyllands storkreds
Billede
Læserbrev. 

Transportminister Ole Birk Olesen vil nedprioritere den kollektive trafik frem for privatbilismen. Det slog han fast på et debatmøde på Fængslet i Horsens i slutningen af maj, som jeg deltog i. Og senest har han (12. juli) gentaget samme pointe i Jyllands-Posten.

Tilbage i maj spurgte jeg Ole Birk Olesen, om ikke det var uklogt at nedprioritere den kollektive trafik i en situation, hvor trængslen på de danske motorveje dagligt øges til gene for både miljø, klima og samfundsøkonomi.

Det mente han nu ikke. Og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at vi nok har lidt forskellige ståsteder politisk set.

Derfor glædede det mig, at Dansk Industri (DI), som må vurderes at være ganske pænt på linje med ministeren politisk set, nogenlunde samtidig med Ole Birk Olesens felttog for privatbilismen udgav analysen "Kollektiv trafik er en god forretning - især for bilisterne", hvor de i utvetydige vendinger klart advarer mod at nedprioritere den kollektive trafik på bekostning af privatbilismen.

Som der står i analysen, kan en sådan prioritering nemlig blive et meget dyrt samfundsøkonomisk bekendtskab. Øget trængsel på vejene, flere nedslidte veje, flere trafikulykker og øget forurening nævnes konkret som nogle af de samfundsøkonomiske omkostninger, en direkte nedprioritering af den kollektive trafik til fordel for styrkelse af privatbilismen vil have.

Alt efter hvor snittet bliver lagt, kan det dreje sig om milliarder i samfundsøkonomisk ekstraudgift, vurderes det i analysen. Og selv bilejernes interesseorganisation FDM advarede i forlængelse af DI's analyse mod at nedprioritere den kollektive trafik.

Måske burde Ole Birk Olesen droppe de ideologiske skyklapper i forhold til den kollektive trafik og sin brændende kærlighed for privatbilismen. Han har i forhold til Uber-sagen og i forhold til sagen om statslån til den almene boligsektor vist, at han evner det, og måske ikke helt er den ideologiske hardliner, som han var, da han gjorde sig som redaktør og kommentator på den ultraliberale netavis 180grader.dk.

Og hvis han har svært ved at forsvare at fastholde en sund prioritering af den kollektive trafik over for sit liberale bagland, kan han altså nu med god samvittighed støtte sig til DI's analyse og anbefalinger.