Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Færger.Grøn optimisme på bølgen blå


Færger.Grøn optimisme på bølgen blå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Chr. Lilleholt (V), energi-, forsynings- og klimaminister, og Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier
Billede
Læserbrev. 

Verdens største elfærge stævner tirsdag den 20. juni ud fra Helsingør, hvor den skal være en del af den flydende bro mellem Danmark og Sverige. Det er endnu et skridt frem for grøn færgefart i Danmark, og dermed også for vores grønne omstilling af transporten. Det sker på en prisdygtig måde, hvilket ellers har været en udfordring andre steder i transportsystemet.

Derfor er det en mærkedag, når "Tycho Brahe" med el som energikilde for første gang sejler over Øresund mellem Danmark og Sverige til den stille summen af elmotorer. Det baner vejen for en omstilling af den del af transportsektoren og sker i forlængelse af en aktiv dansk, politisk indsats. Vi har sænket elafgiften massivt for skibe, og vi er i gang med helt at afskaffe PSO-afgiften, som ellers var en stor hæmsko for at bruge den grønne el i eksempelvis transportsektoren.

Et andet vigtigt element har været de EU-midler, som er øremærket til grøn omstilling af transportsektoren. De har ikke bare været vigtige på Øresund, men også i forhold til hybrid-færger på Scandlines' færgeruter til Tyskland. Mellem Gedser og Rostock er der således skåret to tredjedele af brændstofforbruget per overfart per bil med disse nye færger.

Der er altså grund til grøn optimisme, når man kigger ud over Danmarks færgekort. For flere overfarter tænker også i grøn omstilling til el eller LNG (flydende naturgas, red.). Tag overfarten til Venø i det nordvestjyske, som allerede er en hybrid-færge, men givet de nye politiske muligheder overvejer at gå hele vejen til el.

Også uden nybygninger sker der forbedringer: Molslinjen er målrettet gået efter at optimere driften og har derved opnået en besparelse på over fem procent i brændstofforbruget. Den vej skal vi også afsøge.

Elektrificering af transportsektoren er et element i vores grønne omstilling. Vi har allerede de afgiftsmæssige rammer på plads, så det bliver mere overkommeligt at omstille til eldrift, også på de mindre færgeruter. Men allerede nu kan vi glæde os over, at verdens største elfærge på Øresund giver anledning til ny grøn optimisme og sætter Danmark på verdenskortet.

Molslinjen. Endnu en molbohistorie