Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fokus på kundskaber og færdigheder i folkeskolen


Fokus på kundskaber og færdigheder i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Som juraprofessor oplever jeg - på linje med andre universitetsundervisere, der i de seneste år har ytret sig i medierne - et utilfredsstillende grundvidensniveau hos nogle studerende. En del studerende savner desværre basale kundskaber i særligt matematik og dansk. Det svækker deres muligheder for at gennemføre en videregående uddannelse med et fornuftigt resultat.

Når universitetsstuderende ikke kan regne med brøker eller bøje udsagnsord, må vi konstatere, at grundskolen har svigtet, for det er i grundskolen, at eleverne skal lære de grundlæggende faglige metoder. Det er selvfølgelig ikke kun kommende universitetsstuderende, der svigtes. Det gør alle elever, som ikke opnår en vis portion basisviden, inden de forlader grundskolen.

Langt de fleste skoleelever går i folkeskole, og det er netop folkeskolens hovedopgave at sørge for, at eleverne opnår et stabilt fagligt fundament, som de skal bygge på i deres videre færd i uddannelses- og arbejdslivet.

Der er grund til at styrke fokus på folkeskolens kerneopgave: at give eleverne kundskaber og færdigheder inden for de boglige såvel som de kreative fag. For at nå dertil må vi gøre os klart, hvad "den gode undervisning" er. Vi skal derfor til at tale om kvalitet i stedet for kvantitet og indhold frem for form.

Jeg glæder mig til at indlede dén samtale med alle folkeskolens interessenter - forældre, elever, lærere og ledelse. Bolden er hermed kastet til en endnu bedre folkeskole i Favrskov Kommune. Jeg håber, at mange vil gribe den.