Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fred Aarhus H og Bruuns Bro


Fred Aarhus H og Bruuns Bro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Når letbanetogene sættes i drift i efteråret 2017, skal de passere Aarhus H, både de tog, der kommer fra Odder og skal mod Grenaa, og de tog, der kommer fra depotet ved Ringgadebroen og skal ud mod nord. De kører som bekendt på strøm, men kan passere Aarhus H i dens nuværende udformning på grund af deres lave højde.

Hvilke tog skal ellers passere under banegården? Jo, godstog til havnen, men der er ikke strøm, hvor de skal hen, og de må derfor trækkes/skubbes på sædvanlig vis med diesellokomotiv.

Tilbage står de kommende DSB-eltog sydfra og videre mod nord (Randers, Aalborg). Da de ikke skal passere banegården, må det kunne lade sig gøre, at den forreste strømaftager (pantograf) sænkes eventuelt pr. automatik (sensor) inden ankomst, hvorefter den bageste strømaftager sørger for indkørsel til perron. Hvis kun en strømaftager, placeres toget uden for perronhallen under et kommende halvtag og allerbedst under en kommende overdækning af banegraven. Så kan vi få flyttet rutebilstationen inkl. turistbusserne ved Musikhuset op til banegården.

Vi undgår derfor at begå vandalisme mod vor banegård og Bruuns Bro. Og flytning af Aarhus H - nej vel?

En hovedbanegård hører naturligvis hjemme i byens centrum, som i alle større byer herhjemme og i udlandet. Og ikke ude på en eller anden mark udenfor byen. I øvrigt er det begrænset, hvad det koster af tid under de nuværende forhold, idet togvending tager meget lidt tid i forhold til tidligere. Og i øvrigt skal der bruges tid på passagerudveksling, uanset hvor banegården ligger.

Man bør indrette parkeringspladser i nærheden af letbanestationer, Viby, Brabrand (når vi er færdige med linjen Aarhus Ø-Brabrand), Skejby, Lisbjerg, Lystrup, Skødstrup og andre relevante steder. Så kunne bilister slippe for at sidde fast i trafikken i midtbyen og slappe af i toget eller i en tværgående bybus. Det ville også give mindre forurening inde i byen og større tilgængelighed for os alle. Så tag chancen og tag toget! Gentænk!

 

Vil bevare Bruuns Bro: 77-årige Lissi har nu 2100 underskrifter