Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Karakterer. Fuldtidsstuderende skal belønnes for deres samlede indsats


Karakterer. Fuldtidsstuderende skal belønnes for deres samlede indsats

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Det er ofte én sølle karakter pr. fag, der tæller, når de studerendes faglige indsats vurderes. Det skal ændres, hvis vi ønsker motiverende uddannelser på universiteterne.

Karaktergivningen på universiteterne er ulogisk, fordi man udelukkende bedømmer de studerende ud fra den sidste eksamen. Konsekvensen er, at flere studerende skipper forelæsninger og ikke deltager aktivt i undervisningen. Og hvorfor skulle de? Det er først til eksamen, det virkelig gælder. Særligt på studier med lang forberedelsestid og mange selvvalgte eksamensemner, er den tilbagelænede attitude en mulighed. Fejler de flittige studerende til eksamen, som ellers yder en stor indsats gennem hele semestret, er det bare bad luck.

Det værste faktum er dog, at midlerne på mange studier til at give de studerende konstruktiv feedback på denne ene karakter, er sparet væk. Det er decideret grotekst, for en karakter uden feedback er som en ballon uden luft - flad og formålsløs.

Kigger man ud i den store verden, ser det markant anderledes ud. I lande som England og Australien bedømmes de studerendes indsats typisk ud fra hele semestret. Her tæller små og større opgaver, studenteroplæg og test med i karakteren for de enkelte fag. Jeg foreslår ikke, at de studerende skal testes og kontrolleres systematisk - for hey, et mere bureaukratisk uddannelsessystem er næppe lykken. Men om den danske model er den mest optimale, bør vi stille et stort fedt spørgsmålstegn ved.

Hvis de studerende skal lære nok på studiet og samtidig have en reel chance for at forbedre sig, så skal underviserne have midler til at give udførlig feedback, faglige udtalelser og sparring. Det har de ikke i dag. Derudover skal flere opgaver og lignende tælle med i vurderingen af den samlede indsats, så de fuldtidsstuderende belønnes mere direkte. Dette system kender vi allerede fra årskarakterer i gymnasiet.

Ændringerne vil betyde en ny uddannelsesreform: Mere arbejde til underviserne, større krav til de studerende og kroner fra statskassen. Sidstnævnte gør muligvis lidt nas. Men på den lange bane vil det gavne jobmarkedet og dermed samfundsøkonomien, fordi universiteterne vil uddanne mange flere dygtigere folk, de engagerer sig i studiet - hele vejen.